Catatan Hidup Seorang Aku

Tuesday, January 22, 2008

Tulisan anda gambaran diri anda

Subhanallah, Maha Suci Allah.Kalimah ini saya mulakan hari ini menggambarkan betapa selama ini saya tidak menyedari keadaan ini.

Sesungguhnya saya benar-benar tidak menyangka ilmu yang sedikit yang saya simpan selama ini benar-benar mendatangkan manfaatnya kepada saya.Benarlah kata orang, ilmu kalau disimpan memang tidak akan membawa hasil sedikit pun. Sebenarnya bukan niat saya untuk menyimpan, namun sudah menjadi fitrah diri saya bersikap low profile.Dan segala-galanya tidak saya tunjukkan.
Hari Ahad lepas, saya menghadiri satu bengkel untuk mengisi masa lapang saya dan juga memenuhi hobi saya yang ditinggalkan di belakang selama ini.
Dari situ, Guru saya Puan Ainon telah meminta peserta menuliskan 5 tajuk yang difikir sesuai.Entah ilhamnya datang dari mana, saya pun tidak tahu, 5 tajuk yang terlintas secara langsung dalam fikiran 'on the spot' tanpa dirancang itu saya tuliskan di atas kertas dan diserahkan kepada Guru saya.

Saat Guru menuliskan di papan hitam, Guru meminta tulisannya dianalis. Sepintas lalu saya menganalis serba sedikit dan betul-betul saya tidak menyangka ramainya orang berminat dengan apa yang saya sampaikan rupanya.Topik saya mengenai kaitan tulisan dan personaliti itu rupanya diminati ramai. :)

Waktu tengahari, beberapa rakan meminta tulisannya dianalisis.Saya melakukannya secara santai. Apa yang menggembirakan saya, mereka amat suka dan salah seorang darinya menghadiahkan saya satu buku nota kecil yang amat cantik. Katanya, sebagai yuran 'ceramah' saya ke atas tulisannya. Arrghh benar-benar saya tidak menyangka.Usaha saya yang sedikit itu pun dihargai mereka.

Hari itu memang meninggalkan kenangan manis buat saya. Selain dari mendapat teman-teman baru dari pelbagai latar belakang, saya juga rupanya tahu sedikit kelebihan diri yang saya simpan dan tak pernah hebahkan pun selama ini.Benarlah kata orang-orang yang berjaya, buatlah apa sahaja asalkan kita minat, kejayaan akan datang selepas itu.

Di saat-saat kepala saya agak pusing dengan kerja-kerja pejabat yang tidak putus-putus, sekurang-kurangnya saya gembira bila mendapat tahu hobi saya ini sebenarnya ada manfaatnya buat orang lain.
posted by Mirip at 10:13 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home