Catatan Hidup Seorang Aku

Monday, May 10, 2010

Dalam pressure ada kelucuan

Meeting yang aku organize start at 5.00 pm.
Weekly status meeting start at 3.30 and ending at around 4.45.
Aku solat asar kejap sementara tunggu orang Huawei datang.
Aku memang la tak suka meeting petang2 ni.. sian anak2 aku.

Aku biasa la, as a low profile person, selalu tak nak ke depan, selalu aku akan bagi orang yang lebih berkuasa dan berauthoritative dari aku dulu.
Sekali aku sempat lagi dok luar bilik meeting sementara tunggu bos aku datang & sembang2 sekejap ngan KIMAN, and Desmond.

At 5.15, Desmond cakap, "can we start meeting as they are all in here?" sambil tengok jam kat tangan dia.
Aku masa tu yang tengah sedap kudap kuih yang orang lain tak makan (yang meeting team lain plak). huh sungguh sedap kuih itu!. Dan aku dengan terkejut terus masuk bilik meeting dengan segera. Pantas.

"OK we can start a meeting now," sambil masuk aku terus cakap macam tu.
Aku tengok muka Ray macam masam. Oh atau jugak memang muka dia dah macam tu.

Berbelas2 mata tengok aku. Aku seorang yang FEMALE and MUSLIM. 7 of them from Huawei.3 from EMC and 1 from ACCENTURE. Most of them are Chinese except 2 of them are from US. Huawei team combined both RND person from China Mainland and local Malaysian.

Aku duduk. Des start discussion.

Bla bla bla....

Kemudian masuk team member aku- 2 man from my team. And then Shng.

Akhirnya aku yang jadi chairman, aku yang bagi decision orang tengah antara 2 vendor organisasi aku ni. Orang tengah yang memang dok kat tengah-tengah antara berapa belas orang lelaki dan aku seorang yang perempuan yang kecik molek antara orang badan besar-besar ni. Mujur la orang dari tanah besar China pun kecik2 jugak. Mat salleh kat sebelah aku ni, aku tengok muka dia je pun takut sbb rasa nisbah 5:1 ngan muka aku nih. Sekali dia tolak je aku dah melayang. Tak leh bayang kalu husband aku Mat Salleh yang badan cam diorang ni, aku jalan kang macam anak dia plak kalu dari belakang. Kalu Mat Salleh badan kecik macam aku ni, tak po la jugak, tapi ada ka? hahahh kih kih dah start merapu meraban dah ni.

Tapi dalam hati aku masa tengah discussion, aku rasa bersalah sangat sebab aku dah tak bagi contoh yang baik buat mereka. Aku rasa diri aku memang seorang yang punctual, sebab aku sendiri suka orang punctual. Tapi aku memang silap sebab oleh kerana misscommunication, aku ingatkan boss aku nak masuk dulu meeting tu dan chairkan dan organize, jadi boleh aku duduk kat luar, kat kerusi hitam tu padahal aku memang nak meeting tu sharp on 5, sbb on 6 bilik team lain dah booking.

Sebagai satu-satunya Muslim kat dalam discussion tu, aku telah tidak tunjukkan attitude yang Muslim itu punctual. Dan mungkin KM @ Des akan anggap yang solat tu yang menyebabkan Muslim tu lambat dan tak tepati waktu.

Last sekali, untuk tidak menyebabkan hati aku ni bercakap2 tak puas hati kat diri aku sendiri, lepas habis chair and discuss, i said " i want to apologize for being late just now because of misscommunication. I adjourned.... bla bla.. "

Moral of the story:
1. Bersiap siaga
3. Banyak lagi la.. learn from mistakes.

Tapi aku suka plak meeting ni. Sebab macam biasa, aku rasa lucu. Team kat sini cakap mandarin sama sendiri lepas tu terjemah in English.Yang paling untung dalam banyak-banyak adalah 2 mat salleh tu, sebab dia tak yah pikir nak translate atau apa, sbb bahasa perantaraan adalah memang bahasa harian percakapan dia. HUHUH rasa tak adil plak... ni kan MALAYSIA, kenapa plak kat MALAYSIA tapi semua orang kena cakap ENGLISH. Kalau gi Jepun, orang luar yang kena cakap Jepun, gi Jerman, orang luar kena cakap Jerman, gi Malaysia, orang tanahnya sendiri kena cakap luar. BUkan mother tounge dia. Idea ada 10, bagi 8 je pun dah cukup baik, sebab malas nak cakap banyak-banyak. Idea tersekat plus campur buah malas sama. hahahhaha..
posted by Mirip at 6:12 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home