Catatan Hidup Seorang Aku

Friday, April 02, 2004

Hari Pertama

Semua org ingat hari pertama kan.Aku masih ingat hari pertama aku ke sekolah. Mak dan adik hantar aku. tak lama lepas tu aku suruh mak balik sbb aku rasa tak kisah pun ada kat dlm kelas.Mak cakap (bila aku dah besar), mak dah nampak aku tak suka depend pada org lain sejak tu sbb rakan2 sebaya aku semuanya berkepit dgn mak masing2 di hari pertama, tapi mak cakap aku selamba je suruh mak balik. Ye ke? Mungkin kot sbb aku mmg tak suka bergantung sgt kat sape2 sampai la dah dewasa ni ..
Macam juga hari pertama ke Univ, hari pertama org berlainan jenis yg kita tak pernah kenal call,hari pertama kerja, hari pertama menjadi ibu dan etc etc..
Semua org ingat kenangan manis..Cuma yang aku kesiankan ialah kat adik aku.. hari ni hari pertama dia kerja official, kebetulan plak sebelah je ngan ofis aku. Jadi aku plan nak la pegi sama2 dgn dia.. tapi alangkah geramnya aku ngan satu pengangkutan awam kat malaysia ni ..aku geram kat pekerja2nya actually..boleh tak bila dioarang tgk barisan dah panjang berjela2, dgn mesin syiling yg kedua2nya tak berfungsi, boleh tak tgk saje je..tak de langsung inisiatif nak bantu kami2 ni cepat skit untuk naik pengangkutan awam tu. Takkanlah tak tahu waktu2 pagi mcm tu semua org nak kejar waktu.. Nasib baik aku dah beli tiket siap2 untuk sebulan dapatlah aku melepasi dan naik tren tu.. Tapi yang kesiannya adik aku la. Terpaksa aku tinggalkan dia sbb ofis aku masuk awal dari ofis adik aku..Terpaksalah adik aku naik tren berikutnya. Terpaksa jugak lah aku dan dia terpisah dek gara2 tiket, gara2 tak de sorang pon staff kat situ yg nak bukak satu lagi kaunter. Aku tgh tunggu utk catit sekiranya kes2 sebegini makin kerap berlaku, aku rasa menajdi tanggungjawabku untuk menulis dan menghantar 'laporan' pada suratkhabar..

Apapun aku rasa lega adik dah dapat kerja official setelah tanam anggur selama setahun..selama setahun tu lah dia kerja macam2, dari sales girl kat pasaraya, clerk kat sekolah, clerk kpd sorang pak cik aku (ganti post aku yg dulu, ehehhe), dan sekarang insyaAllah akan kerja kat tempat baru ni walaupon hanya sbg pekerja kontrak.Tak kisah lah tu kan janji nak dapat pengalaman dan pekerjaan tu adalah bidang yg dia pelajari dulu.

Good luck to her.
posted by Mirip at 9:02 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home