Catatan Hidup Seorang Aku

Thursday, May 22, 2008

bad experience

16 May Friday- perasan ada bengkak
19 May Monday- tak tahan sakit, jumpa dr.Decide to make operation.Doktor Samsudin.Apakan daya keadaan darurat.Sudah tidak tertanggung sakit ku tanggung selama 4 hari bertahan tanpa mahu ke klinik.4 jarum dicucuk untuk bius. Kelihatan pisau kecil ditala ke kulit.Tidak terlalu kelihatan proses seterusnya kerana aku dalam posisi baring.
20 May- First time dressing with female doctor.Tanpa bius.Menitik juga air mata dari jurai mata.Mulut juga berbunyi,menahan sakit.
"Habis lembut dah ni buat.Ada yang korek-korek 'ganas'.." ujar doktor yang baik hati itu sambil tangannya memutar-mutarkan jemarinya membentuk bulatan.Aku faham maksudnya yang merujuk pada mungkin sesetengah doktor yang melakukan proses 'dressing' luka pada pesakit dengan cara sedikit 'kasar'.

"Kena datang tiap-tiap hari ke?" soal sang pesakit yang kalau boleh tidak mahu menjejak ke sini lagi.
"Ya, sampai sembuh," jawabnya sambil menulis di dalam rekod perubatanku.
"Hari ni je paling sakit.Sebab tak guna bius.Hari lain kurang skit sebab luka makin ok.InsyaAllah",tutur doktor perempuan yang mungkin muda sedikit dari ibuku.
21- dressing by nurse
22- dressing by nurse.
funny incident
nurse :dressing
male dr: dressing?
nurse+me: senyap, nurse ingat aku nak jawab,aku ingat nurse nak jawab.
doc: dressing? mata dia melilau ke baju aku. agaknya ingatkan nak consult dari dia cara dressing kot.heheheh...


Me: bila sembuh ni nurse?Minggu depan kena datang lagi?
Nurse: tiap2 hari.Minggu depan pun rasanya.
Me: Adoii... hehehe harap2 ni yang terakhir la :)

23-dressing again by nurse.Boleh menahan sakit tanpa suara hari ini.Doc yang operate hari tu 'monitor' lubang luka.
"Kejap nurse, nak ambil gambar lubang.Mak nak tengok," ujarku.
"Mak nak tengok juga?" Nurse menyoal sambil tangan mengambil alatannya.
"A'aah"

Doktor Sam yang pangkatnya seperti ayahku itu datang.Meninjau. "Ok ok ambil gambar dulu.Nak buat saman apa ke," ujarnya berseloroh sempat membuat aku tersenyum.
Klik.Gambar di ambil menggunakan telefon bimbitku.

"Eh lubang dah besar.Hari tu tak besar macam ni,"sambil meninjau kesan luka.
"Aah," sambung nurse sambil terus membuang kain dari lubang luka.Kain lain dicelup ke dalam cecair ubat dan kembali mencuci lukaku.
"19,20,21,22,23...", sambil membilang hari.Mata melihat rekod perubatan."5 hari dah.Lama juga ni."

Lubang besar itu masih ada.To be continued..
posted by Mirip at 8:38 PM

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home