Catatan Hidup Seorang Aku

Monday, May 17, 2010

Blue

Your Primary Personality is -- Blue
These are our perfectionists. Blue personality types have a strong desire to do things "the right way." They not only read instruction manuals, these are the people who write them. They are great at quality control. They love accuracy. They make wonderful accountants, engineers, architects, etc.

Blue personality types love rules. They believe that rules allow a family, relationship or nation to operate successfully. How could you win at anything if you didn't know the rules? They are consistent and hold themselves to standards of excellence. They get very frustrated when other people do not share these same characteristics.

---***---
Apa tujuanmu belajar? Aku tahu keputusanku memerah otak dan mencari penyakit dengan menyambung pelajaranku adalah satu tindakan yang aku nak buat. Bukan sebab orang lain. Dan bukan sebab naik pangkat. Sebab aku tahu dalam organisasi ini kurasakan mungkin line ku yang tidak kena etc etc, jadi tak ada siapa pun yang pandang. Atau aku terlepas pandang pada satu-satu job yang betul-betul kena dengan diriku.

Aku rasakan ada kemujuran aku berjumpa dengan iklan tempohari. Sesuai dengan diriku yang mencari-cari, kurasakan assignment yang aku lakukan walaupun berjam-jam tidak akan merugikan aku,kerana kalau aku tak buat assignment dan semua itu pun, akan aku habiskan juga mencari.Sekurang-kurangnya untuk mencari siapakan diriku.

Aku sudah tidak kuasa lagi untuk belajar bidang-bidang yang aku tidak minat. Belajar semata-mata untuk aku naik pangkat, atau naik gred sedangkan jiwaku bukan ke situ. Materialistiknya aku? huh. Aku adalah insan yang sesat dalam teknologi. Tetiba aku disini.Aku jadi menyampah, meluat dan nak muntah apabila aku belajar dan buat benda yang aku tidak suka. 5 minit belajar benda yang aku tidak minat umpama satu penyeksaan batin buatku. Tapi mempelajari apa yang aku pelajari ini, sungguhpun tidak akan membuat gaji aku bertambah,(memang aku merajuk sebenarnya, kih kih kih), tapi aku tidak menyesal sekali-kali.

Mujur aku merasakan ada connectivity antara thesis ku nanti dan juga assignment untuk semester ini. Serampang 2 mata. Satu kajian untuk beberapa subject. Aku sungguh suka. Berbanding belajar yang entah apa-apa. Yang tak ada correlation sekurang-kurangnya bagi diriku. Ada kaitan ke CPE tu dengan aku? Tak ada kaitan pun OLT tu dengan kepala otak aku. BRAS dan Radius itu lagi tak ada kaitan. hahahha.. Tapi tak apalah... for a meanwhile, ni tak salah la belajar dan buat lagi benda-benda tu tapi rasanya bukanlah sampai seumur hidup aku.. hihihih byebye BORAT, dan babai Juniper.

Kalau aku fail dalam pengajianku pun tak mengapa, sbb aku sendiri yang nak belajar. Sekurang-kurangnya aku dah buat yang terbaik.Kalau lulus, Alhamdulillah aku puas hati. Belajar bukan kerana sekeping kertas.

Mudah-mudahan apa yang aku nampak tercapai.
posted by Mirip at 1:57 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home