Catatan Hidup Seorang Aku

Thursday, April 08, 2004

Maaf

Semalam, ada org tegur aku.Dia citer mcm2 kat aku. Aku sbnrnya tgh banyak kerja, tp sbb org tgh dok bercerita, aku dgr je lah kan. Sambil continue kerja sambil2. Tp aku rasa dia tgh boring sgt2 kot.
Dia cerita macam2. Dari kisah sakit puan, bengang dgn sikap sesetengah org, dan masuklah cerita dia bengang dgn opis mate(aku tahu sape yg dia maksudkan)..Tp apa yg boleh aku katakan, hanya maafkanlah org2 yg telah menyakitkan hati kita..spy dgn itu kita akan lebih tenang.. Kau tahu, Dia kata sbb kes tu menyebabkan dia tak khusyuk dlm beribadat...( mak aaiii,i thought personally, may b dia seorg yg take it seriously kot!!! heeheheh, tp hanya dalam otak aku je lah kata mcm tu, x sampai hati plak keluarkan ayat tu kat dia)..Then Dia kata awal tahun ni baru dia dapat maafkan org tu.

Apa yg aku nak cakapkan ialah, kekadang kita terasa yg diri kita ni apa je diperlakukan sesuatu yg kita tak sukai..but sometimes, it happened too.Kita sakit hati.Sakit sgt2..(mcm dialah kot..hehe), tp sampai bila kita nak sakit hati kan..sebulan? 2 bln? setengah tahun? setahun? sampai rambut dah tukar kaler putih? tp sampai bila? or sampai bila-bila?...tak,.. bg aku , aku ada hidup aku..aku tak nak hidup aku penuh dgn kisah duka. Apa yg berlaku sbnrnya menjadi pengajaran utk aku menghadapi hari2 mendatang..daripada aku sakit hati, (ye nanti hati yg sakit, tp org nampak muka aku lak yg sakit, ehh tak nak lah aku)..better aku maafkan org2 yg telah melukakan hati aku.., dan aku boleh teruskan hidup aku seceria dan seperti yg aku mahukan..Itulah yg aku sampaikan pd dia semalam..Dlm ayat pendek2 tp penuh makna..

Mungkin susah sbnrnya nak maafkan, itu aku akui..tp sesusah mana pun ia,kita kena cuba..atau kalau kau rasa susah nak maafkan org, kau ingat yg nanti org akan mudah maafkan kau semula..dan yg lebih penting, Tuhan mudah memaafkan kau. itu yg aku ingat dlm diri..dan bg pihak si dia (atau mereka-mereka) pula, itu antara dia (atau mereka) dgn Pencipta..doakan saja..
Tp aku nak ingatkan di sini, ada pepatah kata..(walaupon aku kurang ingat ayat penuhnya, tp lebih kurang beginilah maksudnya.)

Org yg biasa adalah org yg memaafkan dan melupakan
Tp org yg lebih bijak adalah memaafkan tp tak pernah melupakan.. :)
posted by Mirip at 12:30 PM

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home