Catatan Hidup Seorang Aku

Monday, March 21, 2005

menuku

Mari blajar masak memasak.

Resipi harian aku kalau hari kerja dan nak cepat.
1.Ikan goreng istimewa.

Bhn2nya
-kunyit hidup (tak kisah banyak mana-sebesar ibu jari pun tak apa)
-garam kasar
-bawang merah 2-3 ulas
-bawang putih 2-3 ulas
-cili boh kasik dia merah skit.

bhn2 boleh tumbuk banyak2,bila nak guna , just lumurkan pd ikan yg hendak digoreng ya tuan-tuan dan puan-puan.
bhn2 ni tak bleh simpan dlm peti, sbb dia mengandungi garam yg banyak jugak(sbg bahan pengawet), nanti rosak plak peti2 tu kang..just simpan dlm bekas bertutup, bila nak goreng ikan je bleh guna..best dan cepat..:) ni resipi mak aku.

Resipi ke2 ni kalau kau ada simpan mangga muda yang banyak, tak habis nak makan..resipi ni best kalau makan dgn nasik panas.. yes balik ni aku nak makan sambal ni.
senang je nak buat.. bleh tumbuk banyak2 dan simpan je dlm peti sejuk


2. sambal ikan kering mempelam muda
-ikan kering yg ada isi digoreng @dibakar
-cili padi n cili merah secukup rasa nak pedas
-garam
-mangga muda.

sumer tumbuk2 sampai lumat.. dan bleh lah dimakan bersama nasi panas..pasti berselera..!!ni resipi arwah moyang aku turun temurun.

3. Lemak Tempoyak cili padi
Resipi ke3 ni plak resipi dihari minggu.biasanya ada permintaan @aku rasa terlebih rajin nak duduk kat dapur..
-bawang merah n bawang putih 2,3 ulas
-serai
-kunyit hidup
-cili padi
-lengkuas
(kisar semua)

perah santan, masukkan asam gelugur, cili boh, tempoyak, daun kunyit kalau ada, daun kesum kalau ada, ikan@ayam, dan bahan2 dikisar, garam secukup rasa. kalau ada nanas @ ikan kering @ belimbing buluh bleh tambah sbg penyedap rasa.. dah siap..kejap je,(pon resipi dari mak aku)
Makan dgn sambal mempelam muda fuhh sodappp...

cukuplah dulu pelajaran utk hari ni ye anak2 murid.
posted by Mirip at 4:42 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home