Catatan Hidup Seorang Aku

Friday, August 18, 2006

MARIA

Akan ku ceritakan kepada kalian titik mula perubahan perjalanan kisah hidupku.

Suatuhari di sebuah perhentian bas, ketika itu salji turun dengan lebat sekali. Sementara dalam kekalutan penduduk kota mengerumuni perhentian bas untuk menuju ke destinasi masing- masing, kelihatan seorang pemuda yang sebelum ini pernah aku melihatnya turut sama menunggu bas di perhentian bas tersebut.

Aku merasa hairan melihat pemuda itu, dia amat berlainan sekali. Cara dia berdiri mengunggu bas, jelas di wajahnya terbayang seolah-olah dia sedang memikirkan sesuatu.Mengapa ya? Perwatakannyaseperti seorang pemuda dari benua Afrika.

Dia kelihatan sedih. Mungkin sedang memikirkan masalah kebuluranyang dialami oleh keluarganya. Aku merasa ragu-ragu.kiranya aku mempelawa naik keretaku, adakah dia sudi atau sebaliknya?

Selepas berfikir panjang aku menghampiri dan memberhentikan kereta hampir dengannya lantas bertanya adakah dia boleh bercakap dalam bahasa Jerman.

“Boleh sikit-sikit”
“Silalah naik,saya akan hantar awak”
Dia merenung ke mukaku lantas menjawab sambil menudingkan jarinya kearah dua orang gadis yang juga turut sama menunggu bas disitu.

“Adakah awak juga akan mempelawa mereka berdua?”
Aku terpaksa menumpangkan kedua-dua orang gadis itu,tapi hanya seorang sahaja yang sudi lalu duduk disebelahku.pemuda Afrika tadi duduk di belakang.

“Boleh saya tahu, mengapa awak mempelawa saya naik kereta awak?adakah kita saling mengenali satu sama lain atau pernah berjumpa sebelum ini?”

“Sebenarnya, saya sering melihat awak menunggu bas diperhentian bas itu.memang saya seorang yang suka mengambil berat hal ehwal masyarakat,lebih-lebih lagi orang dari benua Afrika.Kalau awak nak tahu Afrika adalah tempat yang paling saya simpati”

“Ya eloklah tu,tapi mengapa awak memilih saya?boleh saya tahu tempat mana di Afrika yang menjadi pilihan simpati awak tu?”

“Saya amat simpati di tempat mangsa yang mengalami kebuluran dan juga tempat manusia yang memakan daging manusia”
Pemuda itu kelihatan murung.

“Setahu saya tidak terdapat di Afrika tempat yang cik maksudkan itu,malah ia hanya semata-mata satu pembohongan daripada penjajah. Sebenarnya saya dari Negara Mesir, kami tidak pernah pun memakan daging manusia sebaliknya kami pernah menyaksikan mereka memakan daging-daging kami. Inilah kalau boleh ianya dikatakan dosa kami…”

“Pelik juga ya, awak petah bercakap bahasa Jerman. Mengapa awak mempelajari bahasa ini?”
“Sebenarnya keadaan yang memaksa saya”
“Siapa nama awak?”
“Abdul Wahab”

“Nama saya Maria. Saya berketurunan Perancis. Ya saya teringat sesuatu. Mengapa awak mempelajari bahasa kami sedangkan kami sedikitpun tidak mengambil berat tentang bahasa awak?”

“Sebenarnya awak sengaja meletakkan jari awak di tempat luka kami. Kamu bangsa penjajaj. Semenjak kamu menjajaj Negara-negara umat Islam, menyebabkan kami umat Islam berkeadaan sebagaimana sekrang ini. Kamu sentiasa berusaha sedaya upaya agar kami mengamalkan cara hidup kamu”

“Oh kalau begitu awak ingin beritahu saya yang umat Islam itu bodohlah.Kenapa mereka dijajah?”

Soalan aku tadi telah mengena sasarannya sehingga menyebabkan pemuda tadi tunduk berfikir sejenak. Kelihatan manik-manik jernih mula memenuhi kedua-dua kelopak matanya.

“Ya, sebenarnya kamu telah menjadikan mereka bodoh dengan cara menjajah hati dan jiwa mereka.”

“Kalau begitu mengapa kamu sebagai orang yang beragama Islam datang membanjiri Negara-negara kami?”

Pemuda tadi menjawab dengan nada kesal

“Cik adakah awak mempelawa saya naik kereta awak hanya semata-mata untuk mengajukan soalan seperti ini? Kalau begitu silakanlah. Nikmatilah segala persoalan yang akan ditujukan kepada saya,secara lumrahnya seorang ibu yang anaknya dibaham beruang akan sentiasa mengerumuni persekitaran sarang beruang tersebut. Sebenarnya kami telah kehilangan sebahagian besar daripada benda benda yang amat berharga samada moral mahupunmaterial sewaktu dibawah penjajahan barat khususnya pihak Inggeris. Semuanya kamu rampas daripada kami sehingga jadilah kami sekrang pengikut kamu. Cuba awak renungkan, sewaktu saya menunggu bas dalam keadaan cuaca =bersalji, awak duduk dengan penuh selesa memandu kereta mewah, Kalau awak nak tahu, salah satu daripada empat tayar kereta awak tu adalah kepunyaan saya dan yang dua lagi kepunyaan dua orang adik saya. Kamu ambil daripada kami kemudian kamu reka dalam bentuk yang berbagai-bagai. Sekarang kamu bermegah-megah dengan rekaan itu dihadapan kami. Saya harap awak jangan salah faham, bukan awak yg saya maksudkan Cik Mary”

“Nama saya Maria bukan Mary tapi tak apalah kalau awak senang menyebutnya dalam bahasa Inggeris”

“Maafkan saya, saya tak perasan tadi.”

Gadis yang duduk disebelahku hanya diam membisu. Sebentar kemudian dia menoleh kearah pemuda Mesir tadi lantas bertanya
“adakah awak ingin beritahu yang kami in isatu bangsa yang mencabuli hak-hak orang lain?”

“Sudahlah cik, tak usahlah kita bincangkan perkara ini kerana ianya akan mengundang perasaan gelisah di hati saya”

“Oh begitu ..Nama saya Monica.Saya memang berminat untuk mengetahui beberapa perkara dibumi Mesir, contohnya pyramid. Adakah ia sebagaimana yang kit abaca dalam b uku. Sudah adakah orang yang mengkajinya dan bagaiman ia dibina?”
Pemuda tadi menjawab

“Ya, tapi saya suka menambah tentang proses pembinaannya”
“Apa dia?”
“Orang Barat ketika bercakap mengenai pyramid secara langsung menuduh Firaid menggunakan hamba hamba serta orang orang tawanan bagi proses pembinaannya. Kerana cara itu sahajalah Firaun mencipta katamadunan. Tapi hakikatnya bukan begitu”

“Eh memang peliklah awak ni. Asyik cari peluang untuk menuduh Barat sedangkan awak berada disini”

“cik agama Islam tidak pernah melarang penganutnya untuk pergi ke Negara musuh dan mengambil faedah daripadanya. Sebaliknya apa yang dilarang oleh ajaran Islam ialah menjadi hamba kepada musuh. Perkara yang kedua ini kami lontarkan jauh dari sudut hati-hati kami. Manakala perkara pertama ialah kami perlu mencuba untuk mengambil manfaat bagi perkara yang menjadi kepelrluan kepada kami serta wajar dititikberatkan seolah-olaj ianya merupakan suatu kewajipan ke atas kami orang-orang Islam”

Kerana terlalu asyik berbual-bual, tanpa disedari kami sudahpun hampir sampai ke destinasi. Aku rasa ingin sahaja menukar tajuk perbualan tadi kerana setiap kali pemuda Mesir itu meneruskan percakapannya aku merasakan diriku ini seperti lipas-lipas yang menjijikkan.Namun apa yang menarikperhatianku mengenai pemuda ini ialah keperibadiannya. Dia amat berlainan berbanding dengan sebilangan pemuda di tempat kami, Tanpa aku sedari terlontar pertanyaan dari bibirku.

“Awak sudah berkahwin?”
“Belum, saya baru sahaja bertunang”
“Dimana tunang awak?”
“Dia sekarang berada di Mesir”
“Pernah dia keluar bersama lelaki lain semasa ketiadaan awak?”

“Cik, apa yang cik cakapkan ni? Kami bukannya seperti masyarakat Barat.Kami tidak akan membenarkan isteri-isteri atau tunang tunang kami keluar rumah berfoya-foya dengan lelaki lain. Lagi pula perbuatan sedemikian dikira terkeluar dari sisi agama kami. Hanya orang yang tidak patuh pada agama sahaja yang berbuat demikian.” Jawabnya dengan penuh yakin.

“Bagaimana pula dengan kaum lelaki. Adakah kaum perempuan muslimah sahaja yang dilarang daripada berbuat demikian.Tidakkah kaum lelaki juga sepatutnya dilarang sebagaimana kaum perempuan?”

“Ya, kaum lelaki juga pun wajib begitu. Akidah kami sama sahaja antara lelaki dan perempuan.contohnya seorang muslim diharamkan melihat perempuan yang halal berkahwin dengannya begitu juga halnya dengan perempuan Muslimah. Dan lagi, hukuman bagi penzina adalah sama di antara lelaki dan perempuan Tapi yang mendukacitakan penjajah Inggeris sekarang telah menipu muda mudi Islam Mesir. Alhamdulillah untung kerana tuning saya tidak tergolong bersama mereka yang tertipu. Sekurang-kurangnya dia tidak mengkhianati agamanya ataupun mengkhianati saya”

Ya tuhan, tak pernah aku temui lelaki yang terlalu mempercayai tunangnya. Sungguh indah bahasa pertuturannya dan alangkah menariknya cara dia menceritakan perihal tunangnya. Oh alangkah bertuahnya aku kalau kau juga seperti pemuda Mesir ini Henz. Tapi Henz seorang pemuda yang bertamadun.
***
development my boy
1.ustaz dah boleh jalan laju-laju
2.gigi 4 atas, 2 bawah, coming soon gigi bawah belah kanan
3.aduiii suka gigit- tahle cukup atau tidak umi genapkan 2 years kalau ini macam...
posted by Mirip at 2:17 PM

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home