Catatan Hidup Seorang Aku

Wednesday, August 09, 2006

MARIA

-MARIA-
Ini sumbanganku pada dunia melalui mata pena dan apa semampuku.
Buku ini adalah sukar didapati di pasaran kerana sebab2 tertentu.
Dalam masa2 terluang, akan kusalin utk tatapan bersama.
Tidak lupa sekalung penghargaan buat penulis- Aminah Uzqan Syenlikoglu & Penterjemah Mohd Rofizi Dollah.
-Kepada Azian-pemilik buku ini, sekiranya terjumpa blog ini –harap dapat contact/comment

***
Coretan Penulis – Pn Aminah Uzqan Syenlikoglu

Pembaca yang budiman. Ingin saya coretkan beberapa noktah penting berkenaan dengan novel ini.Ianya berkisar tentang sebuah kisah benar yang telah berlaku dinegara Jerman sekitar tahun 30-an berkaitan dengan seorang gadis bernama Mary (Maria).

Kisah ini saya dengari sendiri dan amat menarik sehingga mengheret saya kepada mengkaji tentang kesahihan cerita tersebut,khususnya mengenai perkara yang berkaitan dgn ideologi.Justeru itu, memaksa saya meneliti secara lebih terperinci, khususnya bagi membuktikan kesahihan cirri-ciri yang berkaitan dgn ideology Atiesisme, begitu juga dalil-dalil yang terdapat dalam novel ini sama ada nas dari AlQuran, kitab injil atau akhbar-akhbar dicedok atau dipetik berdasarkan kepada sumber asli.

Ramai yabg merasa hairan kenapa saya sentiasa menitikberatkan persoalan cinta dalam karya-karya saya. Sebenarnya persoalan cinta bukan suatu perkara baru, malah ianya sering diperkatakan semenjak beribu-ribu kurun dahulu. Buktinya dalam AlQuran Allah Taala menceritakan kisah cinta Zulaikha, isteri pembesar mesir telah jatuh cinta kepada Saidina Yusof a.s. Firman Allah Ta’ala yang bermaksud:

“Sesungguhnya telah mendalam cinta hatinya (terhadap Yusof)”

Secara realitinya boleh dikatakan 90% daripada kalangan manusia terjebak dalam kancah percintaan.Jadi amat munasabahlah kalau kita menitikberatkan persoalan ini.
Dalam menangani persoalan ini juga kita berkewajipan menerangkan kepada muda mudi yang beragama Islam mengenai agama Islam yang sebenarnya, khususnya konsep menyintai Allah. Bagaimanakah perspektif agama Islam mengenai cinta agar mereka tidak tergelincir dari cinta yang telah digariskan oleh agama Islam seperti menyintai mereka yang tidak beriman kepada Allah. Sememangnya tidak dapat dinafikan banyak berlaku dewasa ini, dengan kata lain, adalah menjadi kewajipan kepada kita untuk mengambil berat perasaan, hati seseorang serta pemikiran mereka. Sekarang jelas terbukti bahawa Islam itu indah. Ia mengambil berat segala aspek kehidupan manusia hatta keinginan tabi’e manusia pun diawasinya.

Harapan saya kepada pembaca semua agar membaca hasil karya yang berbentuk aliran pemikiran yang dipaparkan dalam bentuk kisah novel. Sekiranya novel ini (yang akan diterjemahkan juga dalam bahasa Jerman) menepati selera pembaca semua, saya dengan berbesar hati menyeru sidang pembaca agar dapat memberikan komentar yang sewajarnya. Moga-moga novel ini dapat dibaca dan difahami oleh setiap lapisan masyarakat.
Semoga Allah mencucuri limpah rahmatNya ke atas sidang pembaca semua, justeru mereka yang dirahmati Allah akan dijauhi azab nerakaNya dihari pembalasan kelak. Amiin...

Emine Syenlikoglu

Istanbul
1 September 1992
posted by Mirip at 12:27 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home