Catatan Hidup Seorang Aku

Monday, August 21, 2006

recall balik pengajaran hari ni

manusia merancang,perancangan Allah juga yang terbaik.

Gubra menang. ada orang kata kerana jurinya adalah orang-orang luar. Aku tak tengok GUBRA sendiri, tapi membaca apa komen orang sudah membuat aku rasa tak perlulah aku habiskan duit aku dgn melihat cerita yg memang mencemar budaya ni.Betul, tak boleh percaya hanya dengan mendengar satu belah pihak sahaja tp kalau kes ni, dengan babak2 yang diperincikan, jalan cerita, adegan...(maaf aku bukan kaki filem tp aku nak tulis jugak disini sbg recall balik apa ustaz kata waktu lunch tadi)

quote from my ustaz-ayat lebih kurang sama makna
"oleh kerana mereka tahu medium filem lah-khalayak ramai menonton, mudah bagi mereka mempengaruhi /menyebarkan dakyah/fahaman/kepercayaan etc etc,dibuatnya cerita-cerita begini. Mungkin Allah nak tunjuk, baru menang beberapa saat, dah ada kontroversi.Sampaikan menteri sendiri masuk campur. dan barulah ada nampak Dr Rais komen macam-macam.termasuk Akademi Fantasia.." aku tak boleh tulis apa Dr Rais cakap semalam dalam TV sbb ustaz suruh cari sendiri(aku tak tgk).- Ada sebab musababnya.Sbb Sy Amani, mungkin menteri sendiri sudah memperkatakan sesuatu yg sebelum ini tak diperkatakan..

Sebenarnya aku tak layak utk mengomel benda2 gini. tapi sbg orang Melayu, aku rasa memang patut ..memang munasabah kalau orang ada rasa tak puas hati. aku bukan marah kau speaking english whatsoever lah... but part mcm wahh nampak lekehnya kalau aku cakap melayu ...
aarg lupakan pasal gubra yg gabra...

point kedua ustaz.kemajuan sains terkini. ada kereta guna minyak dan air.. wah. dulu air dan minyak mmg tak boleh bercampur, tapi nampaknya kini dah boleh bercampur.

Org tua dulu kata "kalau minyak dan air boleh bercampur maknanya kiamatlah"teknologi.molekul H2 diasingkan dan boleh dijadikan bahan api
Begitu juga satu masa nanti kemungkinan molekul2 H2 tu sendiri boleh diasingkan...dah tak guna minyak..yups bekalan minyak/arangbatu pun suatu masa nanti akan habis.
tapi hidrogen juga berbahayaha. bom hidrogen lebih bahaya dari bom petrol. kemungkinan juga H2 ni yg akan menjadi penyebab kepada kiamat...

aku ni tak pandai nak tulis balik apa yg aku dgr,mungkin aku sekadar faham utk diri aku sendiri..tp sbb kalau tulis, tahan lama dan mungkin pahalanya akan terus mengalir utk aku walaupun aku dah tak ada, aku tulislah jugak...

kalau relate dgn ilmu yg aku belajar skit2 dulu,syllabus sekolah, kalau dari pembacaan astronomi, ilmu alam ini, memang betul hidrogen ni.apa yg ustaz cakap masa akan datang tu betul. bukan ke planet2 kita ni juga terdiri dari gas2 hidrogen asalnya..(maafkan aku kalau aku silap).
posted by Mirip at 4:49 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home