Catatan Hidup Seorang Aku

Wednesday, May 19, 2010

Misteri Nusantara

Dulu, dulu-dulu mungkin 10 tahun lepas, berbicara dengan pak su.
"Sign tu buat elok-elok,ada makna tu," pesan dia padaku.

"Kenapa?"

"Ada makna tu," balasnya.

Aku seperti memandang dia, tetapi sebenarnya pandanganku terus pada gambar lama yang tergantung di dinding rumah pusaka itu.


**

Kini, aku mengerti rupanya memang ada makna tersembunyi di sebalik tulisan dan tandatangan seseorang. Rupa-rupanya menjadi seperti dia, menjadikan dia tahu banyak perkara di luar lingkup yang kadang-kadang benda tu tidak dipandang orang pun. Mungkin kerana pekerjaannya memerlukan dia begitu.

Sekarang, aku pula yang mempelajari dan sedikit demi sedikit, aku ingin menguasai ilmu tersebut. Sekurang-kurangnya untuk memperbaiki diri. Kerana pada setiap tulisan itu adalah gambaran sebenar jiwa seseorang. Andaikata mahu berubah, ubahlah tulisan ke arah yang lebih baik. Seiring tulisan yang berubah, sikap yang kita mahukan itu juga secara perlahan-lahan akan turut berubah. InsyaAllah.

Sekarang, untuk lebih maju dalam kerjaya baruku, aku akan mempraktiskan tandatanganku seperti angka 8.
posted by Mirip at 4:36 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home