Catatan Hidup Seorang Aku

Friday, April 16, 2004

Konflik

Mrs X menghubungiku semalam. Katanya dia telah psiko.Katanya dia dlm depressed tp dia akui masih boleh mengawalnya. Katanya dia hilang kepercayaan kpd suaminya. Katanya lagi, dia tidak tahu bagaimana mahu meneruskan kehidupan dlm keadaan yg begitu. Kau tahu?Keadaan yg terpaksa ditempuhi, berpura-pura seolah tiada apa yg pernah berlaku antara mereka sedangkan sebenarnya ada rahsia tersembunyi. Kalaupun mungkin Y(aku namakan suaminya Y), tidak lagi mengulangi kesilapannya dahulu, tetapi di hati kecil Mrs X masih lagi tersisa baki kekuciwaan itu.heheh.. Susah utk aku menulis di sini kerana aku bukan Mrs X.Tetapi aku menulis di sini supaya bila 10 atau 20 tahun lagi, apabila aku baca semula blog aku ini , aku boleh kenangkan kembali apa yg berlaku 10 atau 20 thn lepas.Itupun kalau umur masih dipinjamkan. Boleh bercerita kepada anak cucuku yg neneknya ini pernah jadi penulis. Sekurang-kurangnya, walau tidak pernah diterbitkan di mana2 media cetak.Yg bermacam-mcm cerita dapat dibaca kembali..(arhg apa ygaku merepek ni ya)

kembali pada cerita Mrs X dan Mr Y.
Percaya dan yakin adalah sesuatu yg berbeza. Masalahnya sekarang ialah Mrs X perrnah memberi keyakinan pd dirinya sendiri yg Y akan berubah. Tetapi dlm masa yg sama Mrs X masih tahu yg dia sebenarnya masih dibohongi. Jadi skrg ini , dia masih tidak tahu samada mahu terus mempercayai Y atau sebaliknya.Kalaupun Y sudah tidak melakukannya, X masih tidak yakin.Masalahnya juga apabila dia tidak yakin, (atau hanya memberi keyakinan itu 60% sahaja), hatinya mudah goyah. Mudah untuk dia terjebak dlm masalah yg lebih kompleks, mudah bg dia utk merasa was-was dgn pilihannya.

Ini dipanggil konflik dalaman aku rasa..haha takku sangka dulunya X dan aku sama gila-gila, tp aku doakan dia dijauhi dari segala yg tidak diingini.
Ada sesiapa yg pernah mengalami perasaan sprtmana yg X alami? Ada sesiapa yg boleh menasihatinya? Kalau ada sesiapa yg pernah mengalami dan mahu berkongsi dgnnya, sila hubungi aku. Aku akan menemukan kalian dgn Mrs X.Kalaupun kalian tidak mahu dikenali identiti, begitu juga dgn Mrs X barangkali, kalian boleh saja berhubungan melalui emel shj. Setuju? Kalau setuju angkat tgn.

Aku faham perasaannya. Entah kerana kami karib, atau krn aku juga perempuan. Org kata perempuan juga yg merosakkan perempuan. Tetapi bg aku, kekadang hanya perempuan yg faham perasaan seorang perempuan.Dan org juga kata utk membina kepercayaan tidaklah semudah merosakkan kepercayaan. Tetapi bg aku sendiri, membina kepercayaan kembali setelah dirosakkan adalah lebih sukar lagi. Walau apa pun hidup mesti diteruskan dgn ceria..dan tawakkal pada yg satu..Itu conclusionku..
-kuharap dirinya tabah menghadapi ujian dari Allah
sebagaimana aku mengharapkan diriku juga tabah menghadapi kehidupan seharian-
posted by Mirip at 10:06 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home