Catatan Hidup Seorang Aku

Wednesday, April 14, 2004

No Problemo!!!

5 pm 14 April 04, kawan sekolah aku yg skrg menuntut di UK msg YM aku.Aku namakan dia Z. Entah kerana apa, atau aku ini mungkin tmpt kawan2 mengadu, dia bercerita dan mengadu. Aku faham perasaannya. Dan aku keluar pejabat pukul 6. 1 jam lebih dari waktu pejabat. Bukan kerana kerja pejabat, tetapi aku ‘stay’ kerana ingin membantu kawanku. Tapi aku rasa puas. Puas bukan kerana ucapan darinya “U make my day”, “thanks a lot”, “u really comfort me”…tp aku puas kerana aku boleh mengurangkan tekanan perasaan kawanku. Sekurang-kurangnya aku sudah katakan pada dia yg dia feel very down mungkin sbb aku ada ini, aku ada itu(sbg cth shj) tp sebenarnya apa yg perlu dia tahu ialah aku tiada apa yg dia ada. Sekurang-kurangnya aku sudah katakan yg dia perlu ingat itu. Dgn itu dgn sendirinya dia akan lebih tenang.
Apa yg aku nak katakan disini,juga telah aku katakan padanya ialah setiap org ada masalah yg tersendiri. Bagi Z, dia feel down sbb perkara itu. Aku sbg teman bertanggungjawab comfort Z .
Bagi dia , mungkin org mcm aku tiada masalah. Tp siapa bilang aku tiada masalah?. Cuma yg membezakan sedikit antara aku dan dia , mungkin kerana aku tidak memberitahu sesiapa masalah aku. Tidak sesiapa yg tahu. Hanya aku dan Tuhan sahaja. Kerana yg menjadi milik aku hanya Tuhan. Selain itu hanya pinjaman darinya.

Kalau nak dikirakan, masalah aku lebih besar.Aku tidak tahu besar atau tidak bg org lain. Tp bg aku sendiri, aku rasa ianya sudah cukup besar. Aku tidak jumpa jalan utk menyelesaikannya. Cuma aku hanya mampu berdoa. Kerana doa senjata org mukmin. Walaupun kekadang aku sekarang tidak sempat berteleku lama sesudah solat krn ada tanggungjawab dunia yg menghalang. Tapi aku yakin pada ketentuanNya yg hanya Dia mampu mengubah. Aku sudah lakukan yg terbaik, sedaya dan semampuku. Selebihnya aku tidak berkuasa lagi. Dan aku harus kembali pada senjata kaum muslim. DOA.

Doaku, agar dia beroleh cahaya keinsafan yg sebenar-benarnya. Dan kata-kata yg dilafazkan itu dikotakan.Amin...

--Dunia itu hanya 3 hari.
Hari yg telah berlalu maka tiada lagi kesempatan ditanganmu dari hari tersebut,
Hari esok yg tidak diketahui, entahkan dapat menemuinya entahkan tidak
dan hari pd kamu berada didalamnya,oleh itu pergunakanlah sebaik-baiknya--

posted by Mirip at 9:24 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home