Catatan Hidup Seorang Aku

Monday, January 31, 2005

mati itu pasti

Lagi menerima berita kematian.

3 drpdnya rakan sekerja syarikat tmpt aku mencari rezeki, seorang lagi ibu kepada kenalanku.

akhir tahun lepas, dikejutkan dgn berita kematian salah seorang sahabat seuniversiti dahulu, yg meninggalkan kesan dlm hidup aku selepas itu. sementelahan suaminya adalah juga rakan sefakulti dan sekerja. meninggalkan seorang anak kecil yg masih belum mengerti apa2..malam itu aku mmg tak boleh tidur sbb teringatkan arwah, kali terakhir aku jumpa dia di cbj 2 thn lepas. lebih kurang.. teringat dia, teringat aku, bersediakah aku utk mati, meninggalkan anak yg kukasihi, ect. ect.

Hari ni, lagi aku menerima berita sedih ini. ibu kawanku meninggal Khamis lalu, di tanah suci Mekah dan dikebumikan di sana, Syukur dia meninggal di Mekah. Meninggalkan temanku yg akan menyambut org baru lagi 2 minggu.

kadang2 kita mmg terlupa yg mati itu boleh dtg bila2 masa shj. disaat kita terlalu sibuk dgn keduniaan.
generasi silih berganti, yg lama pergi, diganti dgn yg baru. itu sudah putaran alam..tp sbg manusia hina dina, sudah bersediakah kita utk semua itu.
renungkan.Kawan2, maafkan salah silap aku selama ini.

Memetik kata2 ustaz tempatku bekerja.
"Semuga dengan pemergian mereka mendahuli kita semua ini, menjadi pengajaran dan ingatan bahawa masuk kedalam lubang kubur itu adalah pastinya benar berlaku keatas stiap makluk yang bernyawa."
posted by Mirip at 5:46 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home