Catatan Hidup Seorang Aku

Wednesday, November 15, 2006

this is life

My journey. Travelling myself to meet someone and to give me time to think deeply, hardly ... :)
Saturday- KL –pekan
Sunday – pekan –Jengka – KL

Menziarahi sahabat lama.after 5 years lost. I tried my best to visit her. Akhirnya walaupun aku tak pernah sampai tempat tu, aku sampai juga..

Disambut oleh sahabat lama dan famili dia.bertanya khabar.. update berita terkini.apa dah jadi ngan kawan2 lama.. Masa berlalu cepat sgt.
Lunch sama2..lauk –ikan goreng, ulam, sotong masak pedas, sambal belacan. berselera aku makan.. hehehhe

Sahabat aku kematian ayah 8 tahun dulu.Dalam masa yg sama, ibu dia melahirkan ahli baru dlm keluarga.Tgk muka adik bongsu kawan aku tu rasa sayu plak..Dia tak pernah merasa kasih sayang seorang ayah ..Bulan yg sama juga kakak dia kematian anak yang baru dilahirkan..

Masa aku masuk, aku tgk ada pemuda berkerusi roda..menegur, berbasa basi tetamu yg dtg kerumahnya.Rupanya adik sahabat aku..Dalam usia baru 22 tahun, hujung tulang belakang dia diganti dgn besi selepas terjatuh dari syiling ketika melakukan pendawaian elektrik..
Tp memandang dia, mcm biasa je, tiada riak2 murung..Tabah orangnya…
Rumah tu ada 8 penghuni semuanya- termasuk kawan lama aku ni..dia paling tua..adik2 ada yg masih bersekolah…tak lama lagi dia pula akan tinggalkan rumah tu membina kehidupan dia bersama yg tersayang… :)

Menziarahi keluarganya last weekend sbnrnya menyuntik semangat pada aku ..
Bahawasanya kalau kita rasa kita susah, ada masalah, ada lagi org lain yg lagi susah dr kita..
Aku respect mak kawan aku tuh, sbb mmg tabah lah orgnya.. dgn bermacam dugaan, tp kehidupan famili dia happy..
Anak2 mmg sopan..respect org.. muka sorang2 pun jernih je..
Alhamdulillah..

Sahabatku- persahabatan yg terjalin diharap tidak akan putus sampai bila2.. walaupun kita sudah jauh, masing2 dgn kehidupan masing2, tetapi diharap tautan persahabatan ni akan kekal selamanya..insyaAllah…

620 km mileage in 2 days-but my experience is more than that!!

Sekadar catatan diari perjalanan hidupku..

2. Received a bouquet of flowers.
Flowers.Banyak kisah disebaliknya..Biarlah ia tinggal misteri.
****
FWD MSG-rahsia air mata wanita
****
"Suatu ketika, seorang anak bertanya kepada ibunya, “Ibu, mengapa ibu menangis?” Ibunya menjawab, “Sebab ibu adalah perempuan, nak.” “Saya tak mengerti ibu,” kata si anak.

Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. “Nak, kau memang tak akan mengerti…” Kemudian si anak bertanya kepada ayahnya. “Ayah, mengapa ibu menangis?” “Ibumu menangis tanpa sebab yang jelas,” sang ayah menjawab. “Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan.”

Si anak membesar menjadi remaja, dan dia tetap terus bertanya-tanya, mengapa perempuan menangis? Hingga pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, “Ya Allah, mengapa perempuan mudah menangis?”

Dalam mimpinya ia merasa seolah mendengar jawapannya: “Saat Ku ciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama. Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.

“Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali menerima cerca dari si bayi itu apabila ia telah membesar. “Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.

“Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah.

“Kuberikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam kondisi dan situasi apapun. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak-anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didekap dengan lembut olehnya.

“Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukannya tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak.

“Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahwa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.

“Dan akhirnya, Kuberikan ia air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat ia gunakan bila masa pun ia inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah “air mata kehidupan.”
posted by Mirip at 12:01 PM

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home