Catatan Hidup Seorang Aku

Thursday, June 24, 2004

Trainee

Mulai 1 June, aku ada practical trainee di bawah jagaan unit aku.Tp hari itu aku tiada di ofis. kerja luar.kemudian aku ke negeri di bawah bayu. Sekembalinya aku ke ofis, barulah ku tahu perkembangan terkini itu.
Ada 2 pelajar sbnrnya,satu lelaki satu perempuan. yg lelaki di bawah jagaan unit aku. yg perempuan pada mulanya tidak diletakkan di dalam unit kami tp akhirnya kerana pengurusnya tak sempat aka tiada masa mahu "mengontrol" trainee, di berinya pelajar perempuan itu ke unit kami.

kau tahu, yg peliknya..aku rasa teramat lah peliknya. aku bukan bios, aku tahu kalau trainee ada perasaan rendah diri, takut bergaul ngan pekerja2..tp kalau hendak dibandingkan, antara 2 pelajar tersebut, pelajar lelaki it lebih rajin. lebih rajin menanya jika dia ada apa2 yg perlu yg boleh dia bantu.

tp kau tahu pelajar perempuan ini? sekarang sudah akhir bulan jun, sudahlah tidak bercakap langsung ngan org sekeliling, kalau org senyum pun dia buat derkkk je.
Kau boleh tak duduk saje2, dtg pagi balik petang, tp hari-hari ko chatting saje. Bukan sehari dua tp dah hampir sebulan..!!

Dia pinjam PC Kak Z,buat masa ini kak Z dipinjamkan ke bahagian lain. Boleh kau buat selamba pinjam PC org tak tegur tak tanya apa2 tuan PC bila tuan PC datang menjenguk tempatnya. kalau aku jadi Kak Z, membara jugak hati aku, aku tahu walaupun pc tu kepunyaan syarikat sbnrnya tp at least tunjukkanlah kesopanan kita sbg "meminjam" barang org lain.

Aku? aku memang sudah berpatah arang dgn dia. Bukan aku sengaja mencari musuh, tp aku pantang kalau aku senyum org buat derk, aku panggil org buat derk. satu hari, aku baru pulang dari KK, kerana jiranku adalah Kak Z, kupanggil Kak Z, (yg sebenarnya pelajar perempuan ini)berulangkali. kau tahu dia sedikit pun tidak berpaling..bukan sekali aku panggil tp banyak kali..itu yg aku muskilkan.
Tp ku biarkan saje manalah tahu "Kak Z" ni terlalu sibuk sampaikan tak mendengae org memanggil namanya. Tengahri ku panggil lagi Kak Z, sudah kebiasaan kalau sudah berjiran di ofis itu, tentulah ada tegur sapa. Sekali lagi tak berbalas sapaan aku. Kali ini aku pergi menjenguk muka "Kak Z" sendiri. Ohhh rupanya org lain . Aku tanya siapa dia...Dlm hati berkata" Kalaupun kau bukan Kak Z, tp kalau kau duduk tmpt org tu, kau balas la sapaan org at least mcm ni kalau kau bodoh sgt : yerr,,saya bukan Kak Z, saya pinjam je PC dia" ...susah sgt ke????

Bos aku ada minta kami monitor dia,kawan aku ditugaskan membri satu kerja kepadanya,tp at last kawan aku mengadu kepada aku . Begini
"Akak, saya bengang gila tadi, saya dah ajar2 sumer last2 sekali bila dah habis, bila saya tanya faham?? dia kata saya tak faham satu benda pun yg di ajar"
Habis tu? kalau kau dari tadi tak faham kau tanya la, ni kau nak tunjuk apa sbnrnya, kalau kau nak tunjuk kau ni keras, ada lagi org keras lebih dr batu dr kau..aku nak tergelak bila kawan aku tu mengadu mcm tu...iskkkkk ..

Bos aku sudah berpesan, ajar tp jgn ajar semua, ajar bila dia tanya, sbb kita nak tgk initiatif dia sbg seorang pelajar yg dtg ke sini mahu mencari pengalaman.

Dlm dunia, kau tak boleh hidup seorg diri kau sahaja kan .Dlm islam itu pun hidup bermasyarakat itu perlu. Aku faham kalau kau tak mahu campur tepi kain dalam org lalin tp tolong jgn jadi kera sumbang, Kalaupun tak nak menyusahkan diri org lain, tp sebenarnya dgn sikap kau yg begitu adalah lebih meyusahkan org lain lagi.

Aku? kalau aku lah, aku tak akan mengajar dia kalau di atidak dtg bertanya kpd aku. Bukan aku egoistik, bombastik etc etc,, tp kalau dia sendiri yg mahu hidup sendirian, org lain pun tidak bisa ingin mendampingimu.
Aku tidak rugi apa2 tak boleh mengajar dia, baik aku mengajar org yg memerlukan khidmatku.Tp dia , dia yg akan rugi kerana di akhir practical traineenya, apa yg mahu dia reportkan kpd pensyarahnya ya!!!..

Manusia, manusia itu ada yg terlalu pelik perangainya kalau tiada ilmu di dada, bukan setakat ilmu di universiti, aku tahu dia mungkin pandai kerana mungkin dia seorang shj budak kampungnya yg boleh menjejak menara gading di sini , di UM, univ tersohor di kota metropolitan ini, tp dr segi ilmu sosial, ilmu budi, ilmu sopan santun... mungkin dia perlu belajar lagi...

aku tak dapat nak bayangkan kalau dia diterima bekerja di mana2 organisasi, bagaimana agaknya mutu kerjanya? sosialnya dgn rakan sekerja? aku rasa kalau aku boss, aku tidak akan ambil dia bekerja, kalau aku ambil, tempoh percubaan adalah penentu, kalau kau tiada initiatif, kau OUT..kekekkkekeke

Chatting la sampai kau puas.

Utk pelajar lelaki seorang lagi( ye aku tahu dia juga selalu ke forum2 membaca sesuatu) tp at least yer at least aku ada nampak dia ada juga surf site2 teknologi yg berkaitan bidang kerja kami...

lelaki : forum
perempuan : chatting

apa nak jadi dgn pelajar u keluaran malaysia skrg!!

apapun utk pelajar lain yg tekun belajar, berhempas pulas, utk segulung ijazah- good luck

posted by Mirip at 11:07 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home