Catatan Hidup Seorang Aku

Wednesday, February 02, 2005

Lagi pasal kematian

Hari Isnin , aku dikejutkan lagi dgn berita kematian 2 orang guruku di MRSMPC. Bagi sesiapa yg belum tahu, arwah cikgu Kaunselor dan Cikgu Zamil Physic telahpun pulang ke rahmatullah. Arwah cikgu kaunselor aku tak pasti bila exact date, tp arwah cikgu Zamil aku dapat sms pukul 3 ari isnin.

Aku masih ingat kedua2 cikguku ini yg walaupun hampir 10 tahun kutinggalkan PC. Aku masih ingat wajah2 mereka.
Cikgu kaunselor – masih ingatkah kawan-kawan Ammarku, ketika kita semua bertelagah antara lelaki dan perempuan, arwahlah orgnya yg kekelas kita , bertanya kenapa sampai jadi begini, sessi luahan perasaan , mencadangkan kami semua berkelah ke Jeram Lenang. Buang yg keruh ambil yg jernih… sedih kalau diingat kembali…Aku tahu pun bila dah baca blog anaknya yg sekarang bekerja satu syarikat dgnku.

Arwah cikgu Zamil pula terkenal dgn terror Fizik. Ya dia guru Melayu yg terer fizik. Jarangkan? Biasanya kaum lain yg mnegajar subject ni..Arwah tak pernah marah. Tuannya kecil sahaja. Walaupun aku tak minat sgt fizik sebenarnya dan tak terer fizik pun, heheh tpi aku kagum dgnnya.Aku sayang kat dia. Cool teacher.

Aku doakan kedua-dua guru kesayanganku ini bersemadi tenang dialam sana. Benarlah kata org, kerja yg paling mulia adalah guru. Walau pelajarnya bergaji setinggi mana sekalipun,pangkat besar, tp siapa yg mula2 mendidik kita semua kalau bukan guru. Dan walau dah pencen, org tetap panggil cikgu kat depan nama kita.
Setiap kali solat, aku doakan kesejahteraan mereka di sana, Amin…

Semalam, Selasa lagi berita kematian menjengah. berita kematian salah seorang tokoh korporat Malaysia. Seorang Melayu.

Dia ada segala-galanya. Rumah banglo di ibu kota, perniagaan sendiri, tetapi cara kematiannya begitu sadis. Polis masih mengklasifikasikan kesnya sbg mati mengejut.

Bila baca kisahnya semalam, aku terfikir, apalah agaknya masalah dia ye. Ye kita tak tahu apa yg terjadi sebenarnya , hanya melalui pembacaan paper shj, but everybody at least tentu berfikir sama sprt yg aku fikir. Entahlah Hanya Allah yg tahu.

Kalaulah nak dikira masalah, aku rasa org miskin banyak juga masalahnya, yg berpunca dari duit . tak de duit nak sara hidup, or peluang kerja tak de, nak besarkan anak2 yg ramai. Etc etc…

Tp itulah, masalahnya tak sama bagi setiap orang. Besar atau kecil masalah bergantung pd kekuatan diri. Kekuatan iman . bersabar dgn dugaan yg Allah bagi. Mungkin masalah tu besar sgt bg kita, tp aarggh “that’s small matter” bg org lain. Hanya kekuatan iman disini yg membezakan. Aku harap aku dan generasiku, kaum kerabatku, kawan2ku, muslimin muslimat seluruh alam ini mampu menghadapi segala dugaan yg telah ditetapkan oleh Allah ke atas kita semua.

Tp bila difikir-fikirkan balik, ye tak semua benda yg kita akan dapat dlm dunia ni. Cthnya kalau kau kaya, may be kau hanya ada 2,3 orang anak sahaja. Kalau kau miskin lak, mungkin Allah anugerahkan kekayaan anak2 pada kau. Yg paling penting bagi aku, aku tak nak terlalu kaya yg menyebabkan kekayaan tu boleh menyusahkan hidup aku plak. J Aku nak hidup sederhana dlm keadaan famili aku tak porak peranda, ada duit lebih2 skit boleh aku salurkan ke tempat2 positif, sesiapa yg memerlukan. Tp ni pendapat peribadi aku sahaja. Harapanku skrg ni, aku nak anak-anakku jadi soleh solehah, dan ada ilmu agama, Hanya ni yg boleh aku berikan pd mereka. Nak harapkan harta kekayaan , jawabnya aku tak ada harta utk diberi..heheh hartaku hanya ilmu pengetahuan dan kasih sayangku sahaja.

Panjang pulak aku membebel ari ni.. heheh

Kepada user2 aku yg tak boleh kalau sehari tak dgr suara aku kat telefon nih, aku sarankan, cubalah banyak2 kali dulu sblm telefon aku. Sbb bila aku dah angkat telefon, kebanyakannya akan kata mcm ni
“ eh dah boleh dah? Tadi cuba banyak kali tak dapat” hhahahha kalau telefon aku baru dapat ye…tp korang tak tahu , telefon aku berdering2 tak berhenti, sekali ayat “ eh dah boleh dah? Tadi cuba banyak kali tak dapat” ni jugak yg aku dgr…

Kalau kau jadi aku, kau boring tak?



posted by Mirip at 9:42 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home