Catatan Hidup Seorang Aku

Tuesday, April 05, 2005

sessi luahan perasaan

Ada user dari Selatan call aku minta aku ubah sesuatu dlm sistem, ye, aku ckp aku akan check, Lepas tu dia kata kenapa tak keluar "port" dlm sistem.
Aku xplain, "kita develop sistem based on user requirement. Kalau tak de user yg bg input masa requirement, kita tak tahu dan kita tak buat".
User: "sape user tu? kita tak dipanggil bg input pun?"
Aku : "ye kita hanya panggil wakil user kat KL je,xx, yy,zzz sbb senang nak communicate, ada meeting semua"
User: " tulah " sambil membebel.
Aku : " Lagipun kita ikut je sistem yg lama, n tambah yg baru apa yg patut"
User: " knp nak ikut sistem lama, ni kan sistem baru?"
Aku : "based dia sistem lama"

dan dia minta aku tambah new requirement dlm sistem.
Aku ckp , kalau nak enhance boleh tak encik hantar email pd project manager, sbb verbal ni tak kira, dia kena ada hitam putih, sbb bila ada user lain plak yg query, kita ada bukti kenapa ubah sistem. dan bila dah hantar email, kita kena analisis dulu.Biasalah bila ada masalah, masing2 tak nak mengaku sbb verbal je kan, dan susah nak trace dr siapa.

User : "alah, nak email2 ke?"
aku : "yep".
User : "ok, saya diskas dulu ngan boss saya"

Ha tahu pon nak diskas dulu ngan boss, maknanya tahu plak takut kena soal kemudian hari. Kalau verbal ni, bukan main lagi je nak mintak tu mintak ini. siap marah sistem tak betul, ini tak betul apa pon tak betul..tp kalau aku dah xplain kena tru bertulis, haa tahu pun nak diskas.

Lepas tu, dia call lagi, kali ni bukan aku lah, member aku sorang lagi, Siap bagitahu member aku tu yg dia dah report kat sorang staff, tp tak de tindakan yg diambil.
Adohhh,,, ko ingat senang je ke keja kami2 ni? satu yg dia mintak berapa banyak yg kami kena ubah? database checkup. log file, history, tak masuk programming part yg dioutsource pd vendor...? ingat klik2 je ke? mcm keja harian depa tu? agaknya dia ingat utk ubah satu2 benda yg dia mintak tu, aku hanya perlu bukak skrin dan klik sana klik sini ,then OK mcm yg aku buat utk diorang???
Masalahnya tak semudah tu kawan.

Ko tahulah bila ko deal ngan ramai org, ko akan jumpa org yg mcm2 ragam. mcm2 perangai. ada yg cool, ada yg sabar jugak, ada jugak yg nak ikut angin dia je..
aku bukan nak menyalahkan semua user, yep mereka pon manusia biasa, tp dia jugak kena ingat yg kami develop sistem ni bukan lah semata2 nak menyusahkan hidup dia, tapi sama2 nak menyenangkan user jugak. aku bukan anti user. tp kekadang user seolah2 anggap yg kami ni semuanya salah.Kiranya sistem tu yg salah, mmg kami memerlukan cadangan dari pihak user jugak utk membantu menyiapkan sesempurna mungkin sistem ni.

Ada jugak user yg bertoleransi, faham condition .Mmg relationship kami baik. Tp dlm setandan pokok pisang tu, tentu ada satu dua buah yg rosak kan.

Sorilah kalau aku tulis agak kasar sedikit, tp aku nak luahkan hati aku nih. ye sesiapa yg bukan org sistem, mmg tak memahami, tp cubalah juga faham condition org lain. Bayangkan nanti, kalau pon bukan ko yg buat benda ni, macamana kalau nanti2 anak2 kau plak yg keja mcm aku ni?? mcm mana anak ko hadapi user yg mcm ko???pkr-pkrkan..

to my beloved tolerant users, i luv u all. hahhehhehe
posted by Mirip at 12:06 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home