Catatan Hidup Seorang Aku

Wednesday, January 25, 2006

tazkirah

DOSA-DOSA DAN BALASAN ORANG YANG MENINGGALKAN SEMBAHYANG

Orang-orang yang meninggalkan sembahyang fardhu dengan sengaja tanpa keuzuran syarie adalah berdosa dan akan dibalas dengan azab iaitu neraka Saqar sebagaimana firman Allah s.w.t . yang bermaksud :
"Apakah yang menyebabkan kamu diheret ke neraka Saqar ? Mereka menjawab : "Kami tidak menunaikan sembahyang".

Sementara itu setengah para ulama' membuat andaian berdasarkan hadis-hadis orang-orang yang meninggalkan sembahyang fardhu itu itu sama nilaian dengan dosa seperti berikut:

Sembahyang Subuh
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang subuh , nescaya Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka selama 60 tahun.
Sembahyang Zohor
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang zohor dengan sengaja dosanya sama dengan membunuh 1000 orang Islam
Sembahyang Asar
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Asar dengan sengaja , dosanya sama dengan seperti ia meruntuhkan Ka'abah (Rumah Allah)
Sembahyang Maghrib
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Maghrib dosanya sama seperti ia berzina dengan ibunya atau anak perempuan bagi orang-orang lelaki ataupun berzina dengan bapa atau anak lelaki bagi orang-orang perempuan.
Sembahyang Isya'
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Isya' nescaya Allah tidak akan redha ia tinggal di dunia ini ( bumi Allah ) dan menggunakan segala nikmat kurniaan Allah. Segala gerak geri adalah semata-mata dalam keadaan berdosa kepada Allah s.w.t.

Di antara hadis yang menyebut mengenai dosa orang yang meninggalkan sembahyang ialah :
Sabda Nabi s.a.w. :
"Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka ia mendirikan agamanya, dan barang siapa yang meringankan sembahyang maka ia akan diseksa dengan 15 perkara ..

enam perkara di atas dunia
tiga perkara sewaktu hendak mati
tiga perkara sewaktu di dalam kubur
tiga perkara sewaktu bertemu dengan Tuhan

Enam perkara seksaan di atas dunia
Dihilangkan berkat sedikit demi sedikit yang ada pada umurnya
Dikurangkan rezeki di dalam usahanya
Tiada dipelihara baginya agama Islam
Dikurangkan pengaruh-pengaruh baik pada dirinya
Segala amal kebajikan yang diamalkan dalam dunia ini tiada diberi pahala oleh Allah akan dia.
Tiada diangkat oleh malaikat ke langit akan segala amalnya

Tiga perkara sewaktu hendak mati
Dimatikan dalam kehinaan
Dimatikan dalam keadaan sangat lapar
Dimatikan dalam keadaan sangat kehausan walaupun dituangkan air kekerongkongnya sebanyakmanapun

Tiga perkara sewaktu dalam kubur
Dihimpit tanah dalam kuburnya sehingga keadaan tulang selangkanya remuk sama sekali dan Tuhan memerintahkan malaikat Munkar dan Nankir menyiksanya sehingga hari kiamat.
Didatangkan Allah seekor ular besar bernama SHWAUN-RAK yang keadaannya sangat dasyat, matanya seperti guruh dilangit menggigit dan membenamkan kukunya kepada mangsanya hingga hari kiamat.
Didatangkan malaikat yang bertongkat besi, sambil berkata dengan suara yang ganas dan kuat seperti guruh di langit seraya berkata: "Aku diperintahkan oleh Allah memalu (memukul) engkau daripada subuh hingga zuhur, dan zuhur hingga subuh"
Tiap-tiap kali pukul atau paluan itu tertanam tubuh kita hingga 70 hasta ke dalam tanah, maka dikeluarkan pula kukunya yang mana keadaan memakan masa selama sehari semalam dalam perjalanan.

++++
dlm kehidupan harian, seiring perjalanan waktu, kita kadang2 terlupa merenung sesuatu yg berlaku. umpamanya 2 kes sama tp berbeza tempohari.
Arwah Muhammad @ Moorthy- pendaki everest 1997 -mendapat perintah mahkamah dikebumikan mengikut islam walaupun mendapat tentangan dari pihak keluarga
(note:arwah lahir sebagai penganut hindu tp syukur mendapat hidayah memeluk agama islam-mungkin kerana kurang pendedahan, keadaan diri yg cacat, menyebabkan arwah tidak dapat menunaikan ibadah2 agama@kalau dia buat dlm keadaan sembunyi2 menyebabkan kaum keluarga tidak tahu penukaran agamanya.)

Mendiang Nyonya Tahir- dilahirkan dlm agama Islam tp dibesarkan dan menganut agama budha, mendapat arahan mahkamah dikebumikan mengikut agama budha sepertimana wasiat dan kehendak mendiang dan waris.
apapun Allah lebih tahu..

+++
baru dapat tahu something yg sedikit membuatkan umi terkilan ngn org. Org tu umi tahu sgt bagi dia duit la segala2nya.matlamat hidupnya kot..tp tak pelah, Allah tu adil kan.walaupun *** lebih segala-galanya,umi kurang segala-galanya tp umi tau, umi bahagia ada ya dan ustaz.

p/s :being a mummy makes me great even i have nothing else.

ustaz dah 5 bulan- hari ni nak gi cucuk.hahah anak umi kena inject tp biasa la anak umi mana umi ajar manja2-kan?kena inject pun relax lagi..hehehhe..alhamdulillah, agaknya sbb umi pun jenis lasak, anak pun lasak la gamaknya ek..
ustaz dah pandai senyum, pantang agah suka je la dia, ada lesung pipit macam Kak Ya, tp kalau dah nangis suara kuat, maklum le boy katakan...
cepatla anak umi besar, boleh lawan ckp ngan kak ya n umi. umi tak sabar nak dgr ustaz cakap ngan umi.tanya umi mcm2 benda macam Kak ya.buat gelagat2 lucu mcm kak ya.. hai kak ya, i miss u la...buat apa la kat rumah tok tu ek.?
posted by Mirip at 8:42 AM

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home