Catatan Hidup Seorang Aku

Thursday, June 05, 2008

minyak oh minyak

Sejarah kenaikan harga minyak. Yang paling bersejarah sekali semalam la:

sebelum 1990 - RM 0.89
Tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)
01/10/2000 - RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)
01/03/2003 - RM 1.35 (kenaikan RM 0.02)
01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)
31/07/2005 - RM 1.62 (kenaikan RM 0.10)
28/02/2006 – RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)
(05/06/2008) - RM 2.70 (kenaikan RM 0.78 )

-Aku ni bukan pakar ekonomi kepala gila terror ada phd segala, tapi aku tak sungguh berbangga kerana ada orang ATAS yang macam ni. Komen orang rambut putih dalam tv tu tak ada modal lain. ni ajelah. KITA BAGI REBET RM625 SETAHUN KETIKA BAYAR ROADTAX DI PEJABAT2 POS. Ada akal ke tak de depa ni? TAU KE BUAT BUAT TAK TAHU KALAU MINYAK NAIK,SEMUA PUN NAIK LA weii..

Kira hangpa ni baik la nooo sebab nak bagi rebet banyak tu.
Mai aku kira, maths senang je la.. RM625 setahun, RM52 sebulan, RM13 seminggu, (stop maths sampai takat ni jah la sebab anggaplah kita beli petrol seminggu sekali).
rebet RM13 seminggu. Tapinya tu beras,segala mak nenek barang dapur,kain baju, semua-semua lah tak larat nak tulis tak ke naik jugak.
Lepas tu yang aku musykil tu nak bagi tru pejabat pos- money order, dapat time tu gak ke rebet RM625 tu? tah-tah untuk tahun 2008, tahun 2009 baru dapat. Bukan aku tak tau, kalau bab nak bagi kat kita ni bukan main slow, tapi kalau bab nak ambik yang kita punya ni, amboiii laju la noo...

Tak tau la kot orang economy atau orang bijak pandai kat sana fikir macam lain kan. tapi kalau kepala mudah aku ni dok fikir, daripada dok bagi rebet yang pelik camtu, baik la duit budget utk rebet semua2 tu subsidi semula. Yang pentingnya cover balik kos seliter. Jadi tak de la mencanak naik 78 sen tu. Kalau ye pun tak boleh dah nak cover, at least la jangan mendadak macam tu.Orang bukan pakai seliter, orang pakai berliter-liter sebulan cik abang, cik kak kat atas nuuu. Point aku kat sininya, walaupun naik 78sen seliter, tu kos-kos lain yang secara AUTOMATIKnya akan naik.

Hangpa kat atas hangpa tak rasa la kan, sebab hangpa semua dapat elaun segala. Elaun tu elaun ni. Orang yang tak dak elaun cam kami-kami ni camna? Orang-orang yang hidup sekadarnya ni camana. Belum masuk orang orang dalam Bersamamu tu. Mau menitik air mata teringat.UBAH GAYA HIDUP yang hangpa dok kata tu, try la cakap nak ubah camana lagi. Nak suruh bergelap sebab nak jimat elektrik la kot.

Malam tadi semua stesen minyak penuh. Sesak. Tak terfikir ke hangpa yang orang rela bersesak-sesak, beratur tunggu giliran sebab nak dapat petrol harga murah? Aku tak antara orang tak sempat.Tak sempat nak masuk dalam stesen minyak pun sebab orang dah penuh sangat.Kalau orang tak terasa dengan kenaikan minyak ni, tak adanya orang aku tengok rela la menunggu-nunggu nak isi.Bukan aku sorang yang sakit jiwa jalan sesak teruk, semua pemandu lain pun macam aku. Muka sorang-sorang macam berak kapur. Jadi lepas ni budak-budak yang nak ambik SPM tu bolehlah buat karangan Bahasa Malaysia ke Melayu (tah sekejap Bahasa Melayu sekejap Bahasa Malaysia). DARI KAJIAN TERBARU DAN SURVEY 4 JUN 2008, SEJAJAR DENGAN KENAIKAN HARGA MINYAK, KADAR KESESAKAN JALAN RAYA MENJADI TERUK DAN TIDAK TERKAWAL.STESEN-STESEN MINYAK DIPENUHI DENGAN PELBAGAI KENDERAAN TIDAK KIRA 3000CC,2000CC ATAU 1000CC, TERMASUK JUGA MOTOSIKAL,BASIKAL DAN SEGALA LORI BALAK,LORI BERAS, LORI GULA DAN YANG SEWAKTU DENGANNYA BERATUR PANJANG MENGISI TANGKI MASING-MASING.



"Ya Allah ya Tuhanku, seandainya orang-orang yang berkuasa itu membawa kebaikan kepada kami, engkau lanjutkanlah usia mereka. Tapi seandainya mereka tidak membawa kebaikan sebesar zarah pun kepada kami, Engkau tunjukkanlah kekuasaanMu.Engkau makbulkanlah doa orang-orang yang teraniaya ini. Aminnn"

Kalaulah orang tahu beratnya tanggungjawab menjadi pemimpin, nescaya akan bergegar jantung-jantung semuanya tidak mahu menjadi pemimpin. Kerana itulah Allah menjanjikan antara orang yang pertama masuk syurga adalah pemimpin yang adil.

Agaknya Malaysia ni nak tunggu jadi macam Indonesia ke? Bila tahap survival dah meruncing, demonstrasi jalanraya meningkat. Digulingkan,huru hara. Isk isk aku tak tau la nak kata apa. Nauzubillah.

Kepada orang-orang yang menggunakan kereta jabatan untuk tujuan peribadi, sebagai orang yang bayar income tax, aku tidak halalkan mereka membelanjakan duit yang aku bagi untuk tujuan-tujuan yang tak berfaedah, untuk tujuan peribadi etc etc. Faham ke tak faham maksud tak halal tu? Tak halal tu maknanya aku tuntut kat akhirat kat mana hangpa belanja duit yang aku bagi tu? Kalau hangpa takut akhirat, hangpa guna la elok-elok. Kalau hangpa tak takut akhirat, tunggulah nanti.

Anarki.

Kesan automatik aku dapat malam tadi.
Nasi goreng biasa+Nasi goreng USA+ Mee kungfu + Sate RM5 (8 cucuk) +Air nescafe tarik + Nescafe Ais + Milo Ais = RM24.00 , (anggaran satu pinggan RM5 dah sekarang)

p/s Ini catatan emosional aku orang marhaen ni.

LAGI
posted by Mirip at 9:40 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home