Catatan Hidup Seorang Aku

Friday, July 04, 2008

Tersebutlah kisah,

Ada satu kisah.
Pada zaman dahuluuu...
Ada seorang budak kecil anak penghulu kampung ni dah mencuri buah rambutan dekat rumah Mak Som. Mak Som ni orang takut sebab dia ni ada kuasa psikik, siapa yang curi buah rambutan dia nanti badan akan naik bintil-bintil.Nama budak pencuri ni Norsham.Ada la pulak kawan sekampung dia yang lihat dengan mata kepala dia.Budin nama budak ni. Budin pun cerita la kat orang kampung. Orang kampung percaya la juga sebab si Norsham ni, perangai dia bukanlah baik benor. Tu semua orang pun dah tahu la sebab dulu-dulu pun dia banyak gak mencuri buah durian Mak Su la, buah manggis Mak Teh la.

Tapi, Norsham ni takut la juga kan. Ayah dia kan penghulu. Apalagi dia pun gunalah kuasa veto dia pujuk ayah dia. Ayah dia pun panggillah si Budin ni, tanya-tanya sikit, sergah-sergah sikit. Dia malu la anak dia orang kampung tau jadi pencuri buah. Bukan sikit kemaluan yang ada kat muka dia sekarang ni. Si Budin ni pun takut la juga.Maklum la dia budak kecil aje. Kat depan dia ni penghulu kampung. Kalau dia pertahankan apa yang dia nampak tu nanti Ketua Kampung nak dedahkan pula kes Ayah dia tak habis LCE. Lepas tu lebih teruk dan dia risau, Ketua Kampung ayah si Norsham ni nak halau keluarga dia dari Kampung Terkucil tu. Budin ni pun cakap balik la kat orang kampung yang apa yang dia nampak hari tu bukan Norsham. Mungkin yang dia nampak tu hanya monyet, mata dia yang silap nampak.

Kes pun selesai.Norsham selamat. Dia budak nakal tersengih-sengih sendiri. Mujurlah dia anak ketua kampung. "Sukanya aku, siap kau Budin. Nanti aku kerjakan," bisik hati kecil Norsham.

Ketua kampung tak de la malu sangat, sebab macam terbukti si Budin yang reka-reka cerita aje. Tapi mata dia tak terlepas dari perhatikan Budin dan Mak Ayah dia tu. Kalau Budin buat lagi cerita, siap la keluarga miskin kat hujung kampung tu dia kenakan nanti.

Budin redha je la sebab dia orang tak ada apa-apa. Tapi dia doa je dalam hati, supaya satu hari nanti orang kampung tahu dia tak pernah nak menipu orang kampung. Orang kampung je yang tertipu. Budin rasa nak aje keluar dari Kampung Terkucil ni tapi dia tak tahu pula nak gi mana.

Itulah, tersebutlah kisahhh....
posted by Mirip at 4:23 PM

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home