Catatan Hidup Seorang Aku

Tuesday, October 28, 2008

4 (part 3)

“Kringgg kringgggg. Kringgg Kringggg.” Cepat angkat, nanti aku merajuk dulu aku diam, benda putih bersegi empat berwarna putih susu itu mendengus-dengus, membunyikan suara sehingga habis keluar urat sarafnya. Orang kata TM itu Tunggul Mati, haa kalau tak diangkat, aku betul-betul mati kang, baru korang tahu, pandai je mengutuk aku. Ooo mentang-mentang sekrang semua dah wireless, semua dah mobile, semua dah canggih manggih, semua dah slim, aku yang gedabak ini korang pinggirkan ya. Tak ingat ke kalau tak ada aku dulu, macamana korang nak berhubung? Oo korang dah mula jadi kacang lupakan kulit ya, dulu-dulu siapa yang berebut nak dating dengan aku? Siapa yang rela pulas-pulas nombor kat badan aku ni sampai 7,8,9 kali? Siapa yang tak tidur malam kerana bergayut dengan buah hati? Tu budak-budak muda tu pula, siapa yang connect ke internet 24 hours ke Streamyx, anak ke 47 aku? Kalau tak ada aku, tak berkahwin lah kamu-kamu semua ni, kalau tak ada aku, tak berchatting, tak berIRC la budak-budak muda tahun 2000an ini. Kalau tak ada aku, tak boleh sambung ke dunia luar, kau tahu? Sekarang, mentang-mentang korang dah ada pilihan lain, korang kutuk-kutuk aku pulak ya, korang sumpah seranah aku pulak ya, korang kata aku ni cenggini korang kata aku ni cenggitu, macam-macamlah korang kata kat aku nye? Pedih tahu telinga aku dengar. Berasap ni lubang hidung aku ni nak marah. Korang kata aku lembab macam kura-kura la, korang kata aku ni sombong la, korang kata aku ni besar kepala la, habis tu siapa yang buat kacau selama ni? Bukan kaum sejenis ko jugak ke?

Ko tak tahu ke yang aku ni menanggung kerugian hampir sejuta RM setiap negeri setiap bulan? What?? RM1,000,000 kali 14, hahhh berapa aku rugi sebab spesies korang la jugak. Siapa yang curi line, buat harta sendiri? Siapa yang buat fraud? Mangkuk hayun mana pulak yang ciri habis kabel-kabel aku kat tepi-tepi jalan semata-mata nak copper wire nak jual kat kedai besi buruk tu? Malaun-malaun tu samalah yang macam pi ambil tiang-tiang besi aku kat Sabah dulu tu? Sampai runtuh rumah aku tu? Sampai ada ‘sahabat’ aku yang meninggalkan dunia yang fana ini. Iskkk aku geram ni..

Haiii pemilik-pemilik telefon tetap kat rumah-rumah tu, kau tahu tak dulu ada seorang ‘sahabat’ aku ni. Dia kerja bahagian Fault Management la. Kau nak tahu tak? Dia pernah kena marah dengan seorang usahawan ternama negara sebab line masih jugak tak dapat-dapat, padahal dah report banyak kali. Nasib baiklah ‘sahabat’ aku ni ada kuasa veto, check punya check dalam sistem, haa ambik kau, banyaknya report yang sama. Huh kau nak tahu sebab apa?

“Ada orang curi kabel telefon.”

Ada sekali tu usahawan tu bagitau “ Repair Team dah tangkap dengan pencuri-pencuri tu sekali,” lepas ‘kawan’ aku ni susah payah telefon Repair Team nak tanya apa kes sebenarnya. Dia dah jadi PI, Private Investigation tidak berbayar.Telefon sana sini.Sibuk mengalahkan artis. Pheegghh.Cayalah dia.Siapa aa dia? Untung betul TM tu ada pekerja macam dia. Heheheheh. Angkat jangan tak angkat. Angkat sampai naik langit ketujuh pun tak apa.

Tak cukup dengan tu, usahawan tu bagitau lagi “ Cik Y, bukan setakat kabel kena curi, sekarang ni dengan tiang-tiang telefon tu sekali malaun-malaun tu dah ambil.” “MasyaAllah sampai macam tu ke Cik Usahawan?” “Tahle, Encik Repair Team pun dah pening kepala tempat yang sama, kena ulang-ulang ganti,tah- tahhh”. Cik Usahawan mula berteka teki.

“Tah-tah apa Cik Usahawan,” Miss Y nak tahu la tu.

“Tah-tah orang baju biru, tuan kedai besi ke, Pak Ali seberang jalan, Ah Long penarik kereta, Muthu penjual susu, Jarjit penarik beca pun terlibat sama ni.” Ohhhhh ini dah jadi konspirasi tahap tertinggi ni. Ehh bahaya-bahaya. Baik ko diam Encik TELEFON.


Nada dering telefon rumahnya bernyanyi-nyanyi minta diangkat. Mak Jah meninggalkan pokok kacang bendinya sementara waktu dan berlari-larian ke ruang tamu.

“Hello Assalamualaikum,” salam dihulur pembuka bicara. PEnat berlari marathon tak habis lagi ni.Uh uhh..Ah ahh..

“Waalaikumussalam, Jah ke tu, suara di sana seperti membisik. Aikk siapa pula yang nak berbisik-bisik dalam telefon ni? Macam ada rahsia besar negara je ni? Takut conversation kena detect ke?

“Ya,, ya… siapa tu,” Mak Jah mengikut nada sang suara di sana.Ikut berbisik. Ikut flow, suara pun macam dalam cerita CSI. “Kenapa?” Mengapa, Siapa , Dimana? Semua persoalan berlegar. Misterinya… macam dalam cerita X Files ni. Gillian Anderson, please help me!!!!!!!!!!!!!!
posted by Mirip at 5:33 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home