Catatan Hidup Seorang Aku

Thursday, April 20, 2006

all in one

8.10 am. beratur atm.maklum nak beli sarapan tp duit tak de kena jugak keluarkan fulus dulu.Abg/pak cik depan aku lingkungan umur 40an.dari segi pakaian aku tahu mungkin dia buruh@pekerja am.tgh keluarkan duit.aku dari luar.takmasuk.tak mahu ganggu privasi dia.tapi aku tunggu dia tak keluar-keluar,aku dah intai. Abg sebelah aku(rupanya kawan dia) pun intai-intai.Orang belakang aku dah makin panjang.

Aku tgh sembang ngan org belakang aku merangkap kawan aku(junior aku)
Abg belakang 1:Masuklah,nape tak masuk,baru dia tahu ada orang panjang ni
Aku :A'h OK.

Aku masuk.Aku intai.ada tulisan panjang di skrin.'ooh 50RM kehabisan.Ada not 10.Tak boleh lebih 20 keping pengeluaran'.Abg depan nampak blur.Aku bagitahu dia apa sebenarnya.Tolong tekan amaun yang sepatutnya spy duit dia keluar.RM200.Rupanya dia nak keluarkan RM1000.aku jelaskan dia boleh keluarkan amaun tu tp banyak kali.

Bila tgk dia aku rasa sedih plak.Sbb mesti abg tu rasa bersalah sgt.Sbb orang panjang.AKu plak silap sbb tak masuk awal-awal.Kalau aku masuk mesti boleh tahu apa jadi.Tak perlu orang dah ramai sampai 3-4 orang.Tak perlu dia pun mesti rasa malu sbb dia menyebabkan org beratur(sdgkan dia mungkin tak tahu sbnrnya belakang dia ada orang).

Aku teringat BErsamamu mlm Isnin hari tu.Aku tahu ada orang sakit yg mcam Mak Along tu.Walaupun aku pernah tgk sekali je kejadian depan mata aku.Tp bila pengacara describe penyakit mak Along tu ,mmg symptom dia sama.Memang betul.Memang ada gangguan.Memang kena makan ubat hari-hari.Nasib baik anak2 Pak Draman(aku tak ingat nama sgt) pandai.Boleh cope dgn pelajaran.Ada kesedaran walau dalam keadaan menghimpit.Tapi bila tgk Adun tu aku macam benci dia.AKu rasa ADUN kawasan tu macam nak nama je.Kalaupun bukan, tp aku tetap rasa mcam tu.(mungkin aku ni jahat sbb tak suka bila tgk muka dia je,padahal aku tak kenal dia)..Aku tak suka dia sbb rasa mcm gila glamour je.Kata nak tolong konon.Kalau nak tolong nape tak tolong lama sebelum masuk Bersamamu.Kenapa dah masuk bersamamu baru nak janji macam-macam. Pastuh masa nak bagi hadiah/sumbangan pun macam menunjuk depan kamera je. Takpelah lepas ni aku harap Pak CIk Draman and famili dapat hidup lebih sempurna.(Tapi yang aku muskil -paling muskil duit zakat yang banyak-banyak tu tak diagihkan kepada yang sepatutnya. mana pergi duit zakat yang orang bayar tu?).Tah le mungkin aku sendiri pun tak cukup baik . Tahu cakap aje...Emm sama-samalah kita bantu mana terdaya. so anak-anak sila taip TABUNG2 @TABUNG5 @ TABUNG10 - hantar pada 33533

FWD MSG
****> Subject: RE: [AL-HIDAYAH] Fw: Fw: Jawapan mudah yang boleh bawa kepada syirik(1) aku rasa jwpn yg plg sesuai utk persoalan ni ialah surah Al-kaafiruun, 'Qul ya ayyuhal kaafiruun....' atrnya dia suruh kita katakan, kita tak sembah apa yg diorang sembah (ayat 2). Dan diorang tak sembah Tuhan yg kita sembah (ayat 3). Diulang jwpn yg sama dgn olahan sikit berbeza pd ayat 4 dan 5. perasan tak, utk diorang kita refer 'apa yg diorang sembah', dan utk kita 'Tuhan'...so, rasanya kita boleh jawap kat anak kita, 'mereka sedang sembah sesuatu dan mereka tak sembah Tuhan yg kita sembah'wallahu'alam...

(2) apa kau org rasa jwpan paling elok utk anak2 kita...." Anak, pertamanya perlu faham, tuhan kita dengan tuhan uncle sebelah sama, kerana ada hanya satu tuhan sahaja iaitu ALLAH, tapi cara dia menyembah tuhan itu salah" .....aku rasa aku pun keliru jwnpan ni

(3)> Worth reading..... Hidup di kalangan masyarakat majmuk kebanyakan kita akan berjiran >dengan keluarga yang bukan Islam. Bagi kaum Tionghua dan Hindu mereka selalu mempunyai tempat penyembahan masing-masing, kaum Cina mungkin di luar rumah manakala Hindu di dalam rumah.
Bila kaum Cina yang beragama Taoisme atau Buddha sering melakukan upacara penyembahan mereka di luar, anak-anak kita yang masih kecil akan lihat, dan mungkin pernah bertanya kepada kita "Uncle sebelah buat apa tu Abah?" Dan secara amnya, kita akan menjawab... "dia org tgh sembahyang atau tengah sembah tuhan dia" jawaban itu tuan-tuan, nauzubillah sebenarnya syirik.... Kerana ia bercanggah dengan prinsip dua kalimah syahadah kita.."tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH"

tetapi apabila kita memberikan jawaban ..."dia tengah sembah tuhan dia" kita menggambarkan pada anak kitra bahawa ada tuhan yang lain dari ALLAH, kita memberi gambaran pada anak kita, bahawa, kaum Cina punya satu tuhan, India satu tuhan, Kristian satu tuhan...dan cara mereka menyembah tuhan mereka lain dr kita.Sedangkan kita mengucap kalimah kita "tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH"

Jadi mana datangnya konsep atau pengertian " dia sedang sembah tuhan dia"Sekiranya jawaban ini diteruskan.....maka anak kita akan terus keliru dengan konsep dan prinsip syahadah kita " tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH"

Jawaban yang sebenarnya, " Anak, pertamanya perlu faham, tuhan kita dengan tuhan uncle sebelah sama, kerana ada hanya satu tuhan sahaja iaitu ALLAH, tapi cara dia menyembah tuhan itu salah" Jangan ambil mudah jawaban yang diberikan kepada anak, kerana jawaban yang salah akan hanya merosakkan atau setidak-tidaknya akan kelirukan mereka. Sekadar mengamalkan "sampai dan menyampaikan". Sekiranya apa yang disampaikan di sini atas kelemahan diri sendiri dan yang baik datang dari ALLAH.Apa yang disampaikan di sini ialah pemahaman sendiri dari kuliah maghrib, sekiranya ada pihak yang mempunyai idea dan jawaban yang lebih baik.....SILA KONGSI BERSAMA.


*****Petikan ceramah Ustaz Hassan Din
Soalan: Kenapa Nabi Muhammad ada ibu susu?Kenapa Ibu Nabi, Siti Aminah kehabisan susu badan?
Hikmah/Jawapan: Sebab Allah nak tunjuk betapa pentingnya susu badan/susu manusia tu sendiri.Nabi pun tak minum susu dari ibu dia cukup 2 tahun.Tapi nabi dapat susu badan jugak dari Ibu Susuan dia.Sbb tu jgn bagi anak susu lembu ke nanti anak perangai cam 'lembu'.

-maknanya kalau dapat elak, elakkanlah.kalau boleh beli susu soya.Umi pun kena beli susu based on soya jugak lepas-lepas ni. Tak apalah .Jimat benda lain utk anak-anak umi.

*******Subject: FW: FW: AWAS!!!!! BABI DAN ALCOHOL DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN KITA!
Ada dua product ni contain lemak babi. JAKIM ada hantar surat pada semua retailer supaya TUTUP tanda halal kat product tu. Productnya :
1. Dove - syampoo, cuci muka dsbgnya
2. Pringles - potato chips yang dalam tin panjang tu.. (Harap beritahu kengkawan yang lain )-p/s: yg ni aku perasan harga dia mmg drop betul. dulu RM8++ ,skrg aku rasa dah RM3++ kalau mata aku tak salah

3.KEPADA SEMUA PEMBACA MUSLIM SUPAYA BERHATI-HATI SEMASA MEMBELI LAICI DALAM TIN. KALAU MEMBELI, TELITI DAHULU NAMA PENGELUAR, PERHATIKAN LABEL MAKANAN DALAM TIN YANG TIDAK HALAL. RUPANYA ADA SATU JENAMA YANG MENGETIN BABI DAN JUGA MENGELUARKAN PRODUK LAICI DALAM TIN. PERHATIKAN JENAMA INI..`NARCISSUS` KALAU TAK PERCAYA BOLEH TENGOK KAT SUPERMARKET.
TAPI RAMAI ORANG MUSLIM KITA KURANG PENGETAHUAN DAN KURANG BIJAKSANA SEMASA MEMBELI-BELAH. TAMBAH-TAMBAH KALAU BARANG TU MURAH. NTAH APA BENDA KANDUNGAN DALAM BARANG YANG DIBELI TU. HARAP BERINGAT SELALU SUPAYA DARAH DAGING KITA TIDAK MENGHALANG KITA BERIBADAT.
PETIKAN DARI SUMBER YG DIPERCAYAI..ini bukanlah hasil tulisan saya..cuma utk menyebarkan apa yg diketahui...

4.Coke Ada Alkohol??!!Saya memang tidak ragu perkara ini. Di universiti kami pernah membuat kajian kes berkenaan bagaimana menggunakan strategi pemasaran untuk menembusi pasaran antarabangsa.
Buku yang diterbitkan oleh prentice hall (international marketing) membincangkan secara teliti berkenaan bgm kejayaan coca-cola mengadaptasikan produk untuk memasuki pasaran asia.
Dinyatakan secara jelas di situ bahawa kandungan alcohol didalam coke yang berada di pasaran eropah dianggarkan 20%. bagi negara islam seperti malaysia, indonesia dll peratus alkohol ini dikurangkan kepada 5% dengan alasan untuk melepasi halangan agama tetapi tetap ia perlu diletakkan untuk mengekalkan rasa asli coke. W/bgpun ia ditulis sebagai bebas alkohol untuk melepasi halangan pasaran di negara tersebut.
Untuk pengetahuan juga hanya coke yang dibuat dan dipasarkan di Arab Saudi dan Pakistan sahaja yang benar-benar bebas alkohol kerana halangan undang-undang di negara tersebut terlalu ketat.
Perlu juga dinyatakan disini bahawa coke yang dijual bersama hidangan di restoran makanan segera ditambah kuantiti alkoholnya kepada 8%. Sebab itu jika anda merasa coke yang didapati di Mc Donald adalah lebih pahit dari yang dijual secara botol. Sebelum ini saya cuba menghebahkan kepada kawan-kawan tetapi selalunya ramai yang tidak percaya.
Ini sebagai respone kepada kenyataan ini dan sebagai melepaskan tugas saya untuk memberitahu. Harap kita semua sedar. Sekian

5.COCA COLA beralkohol !!!Alkisah diceritakan, Ustaz mengkhabarkan pada para jemaah bahawa pihak JAIS telah mengesahkan bahawa minuman Coca-Cola memang ada mengandungi alkohol (banyak sikit bukan persoalan).Perkara ini mengingatkan kembali pada perkara yang sama semasa belajar kat negeri mat salehdimana pihak Coca-Cola mengesahkan secara bertulis memang ianya mengandungi Alkohol.
Malangnya pihak JAIS tidak dapat menfatwakan perkara ini atas dasar & tekanan pihak-pihak tertentu, almaklum lahnegara Islam. Apa yang kakitangan JAIS yang berkesedaran mampu buat ialah dengan menyebarkanberita ini secara "diam-diam". Insyallah, dapatlah kiranya berita ini dipanjang-panjangkan.
posted by Mirip at 1:53 PM

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home