Catatan Hidup Seorang Aku

Monday, July 07, 2008

ilmu baca wajah

Aku tidak mengenali kedua-dua pasangan ini.

Tapi melihat raut wajah, penjelasan, kesedihan, atau air muka, atau kalau boleh dikata 1% ilmu makrifat, sedikit sebanyak aku dapat membaca.
Aku ini perempuan, walaupun mungkin kadangkala sifatku ala-ala bukan,heheh tapi yang pasti aku ini perempuan.
Dan kerana aku perempuan, kadang-kadang aku pun tidak faham kenapa ini seharusnya terjadi.

Antara primadona alaf baru vs Aktor tak tahu untuk aku klasifikasikan tahap terkenalnya,
Dan
Antara kedua-dua selebriti popular ini,
Masing-masing aku dapat rasakan perasaan yang sama.

Yang sarat menanggung beban cinta tak sampai adalah kaum lawan jenisku.
Yang terasa-rasa bercakap benar adalah orang yang selalu aku anggapkan tidak boleh dipercayai.

Ya, antara mereka, hanya mereka sahaja yang mengetahui. Orang lain hanya dapat menafsir, entahkan betul entah tidak. Termasuklah aku ini. :)Jauh di sudut hati, aku merasa sedih juga dengan perpisahan mereka, walaupun aku pun langsung tidak mengenali mereka secara dekat, apatah lagi mereka mengenaliku- itu jauhlah berkali-kali lagi.

Tafsir kawan itu pada wanita dan lelaki itu mungkin sebenarnya berbeza-beza.
Atau penafsiran kawan rapat itu juga sebenarnya berbeza-beza.
Atau penafsiran teman istimewa juga berbeza-beza.

Aku pun bukan pakar psikologi. Atau segala pakar yang ada.
Tapi apa yang boleh aku nampak dari peristiwa ini
sebenarnya tafsiran persahabatan itu sebenarnya tidak sama antara kaum adam dan hawa.

Kadang-kadang,
Yang perempuannya terasa dirinya kekasih hati pada lelaki kerana dilayan istimewa, tetapi yang sebenarnya si lelaki hanya menganggap perempuan itu kawan biasanya.
Atau
Yang lelaki terasa dirinya istimewa di hati perempuan kerana dilayan istimewa oleh perempuan, tapi mungkin pada diri si perempuan, lelaki itu sama juga seperti lelaki-lelaki lain.

Garis jelas tidak ada.

Bermain dengan hati adalah satu perkara yang sukar.
Bagiku sendiri, hati bukanlah perkara yang boleh dibuat main-main.
Kerana tidak pernah ada soal main-main dalam hal ini.
Kerana bagiku, segala sesuatu itu perlu jelas.Muktamad. Tidak ada unsur bolak balik atau main tarik tali.
Sekali berkata, itulah yang sebenarnya ada.
Sekali pecah, tidak ada gam yang dapat membetulkannya lagi. Forever and ever.
posted by Mirip at 11:45 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home