Catatan Hidup Seorang Aku

Thursday, February 26, 2009

Braveheart

Untuk pertama kali aku nak ucapkan tahniah dan syabas kepada RTM2. Atau nama baru TV2dah kot sekarang.Tak pasti sebab aku bukan kaki tv.
Tapi kali ini memang aku nak ucapkan terima kasih banyak-banyak.

Ketika heboh isu katak-katak di satu negeri hari tu, dan aku pun tengah tak de kuasa nak tengok berita atau apa-apa rancangan kat tv. Apatah lagi aku memang sedang memboikot TV3 yang beritanya bukan lagi berita, siarannya pun dah penuh dengan rancangan realiti yang entah apa-apa. Ya aku akui aku yang konvensional, aku yang terpinggir dan aku yang anti TV3.

Lalu tanganku, mungkin dengan kuasa Allah jualah, yang menekan remote di kaca TV. TV2. Ada cerita perang-perang. Waaa... macam tak best. Tapi watak utama hero dia pakai skirt?Isk macam best plak. Tengok dan tengok. dan Yuppaaa... aku tahu lagu tema ini. Aku dah lama minat. Aku boleh nangis shahdu kalau dengar. Aku yang buta muzik ni boleh pula berangan nak main piono nak main lagu ni. Ooohhhhh no.... This is what i am searching for all this while!.

Nothing new. Rupanya cerita tu adalah cerita BRAVEHEART, lakonan MEL GIBSON. Ohh aku tak cam MEL tapi aku tahu kalau BRAVEHEART dia yang berlakon. Uhuhuhu....

Aku dan anak teruna tengok sari satu scene ke satu scene. Anak teruna pun semangat."Tumbuk dia, tumbuk dia..lawan, lawan..." masa tu scene orang jahat negera mana tah tengah serang orang-orang rakyat biasa(kaum Mel Gibson).

Dan lagi dan lagi perang. Lagi lawan.. mati, kalah, menang, etc etc.

Bab-bab akhir, Mel Gibson bengang sebab ada orang mengkhianati dia. Bangsawan tu dah janji nak tolong dia tapi mungkir janji kerana dapat ganjaran tanah dari Raja England. Dia bengang la kan, (kalau aku pun bengang gak, yeah i kan emo person, kwang kwang kwangg)... dia pun pi bunuh sorang-sorang. Apa lagi Mel dah mengamuk sakan. Takut habis la bangsawan-bangsawan kaki lompat tu. Kecut la perut dia, dah cakap sama-sama sendiri. "Eeeiii takut, takutttt....".... Aku yang jahat ni pun kata lah kat hati aku sendiri,, "Haa rasakan, padan muka kau."

Tapi biasalah, hero kan. Dah biasa la tu kena tipu, kena khianat, tapi masih jugak think positif. Akhirnya terjerat masuk perangkap Raja England. Part-part yang lagu tema dimainkan. Part-part kaki tangan dia kena tarik.

Coinsidence or not! I'm not sure. Tapi mungkin bagi sesiapa yang terfikir macam aku, faham maksudnya. Very relevant with the current issues.

Tahniah kepada mereka. Tapi jangan lah pula kerana artikel ini, mereka pula yang terkana kesannya.Aku doakan mereka selamat. Mereka = pun braveheart juga!
posted by Mirip at 10:36 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home