Catatan Hidup Seorang Aku

Tuesday, July 22, 2008

Sejarah telah tercipta

Zaman anak-anak, apa yang dihadapkan kepada kita, itulah yang kita percaya. Zaman sekolah, apa yang ada di dalam buku teks itulah yang kita percaya. Tapi kini menjejak alam lebih dewasa, kita akan lebih memahami sesuatu situasi.

Berbeza dengan subjek-subjek lain, subjek Sejarah adalah satu-satunya subjek yang paling tidak relevan. Bukan maksudku meletakkan subjek ini di kelas paling bawah tapi sebenarnya subjek ini sebenarnya boleh berubah-rubah. Ia sangat bergantung pada persepsi pihak-pihak tertentu yang berkepentingan. Yang sering terjadi ialah, sudut sejarah yang dijadikan teks dalam buku itu hanya satu sudut pandang sahaja , sedangkan sejarah itu sendiri terjadi kerana beberapa perkara. Ia bukan satu benda yang berlandaskan fakta-fakta mapan yang tetap tidak berubah, berbeza dengan subjek-subjek sains tulen yang lain. Atau berbeza dengan subjek Geografi yang mengukur atau apa-apa sahaja info berkaitan sesuatu tempat. Subjek-subjek ini semuanya berdasarkan fakta yang tetap akan sama tidak berubah.

Berbeza sekali dengan Sejarah. Beribu tahun dulu, rakyat Melaka akan menuduh Hang Jebat itu penderhaka, tetapi zaman ini orang cerdik pandai akan melihat Hang Jebat itu perwira yang mendahului zamannya. Sejarah itu adalah putaran peristiwa. Apa yang berlaku , dilihat dari perspektif yang sangat berbeza.

Kalau dalam buku teks Sejarah dahulu, hanya dikatakan Perikatan= UMNO sahaja lah yang memperjuangkan kemerdekaan negara, itu hanyalah kata-kata dan sudut pandang pemerintah. Sedangkan perjuangan orang-orang lain yang dikatakan berhaluan kiri itu bagaimana?. Kadangkala merekalah yang lebih berjuang dengan air mata dan darah. Atau dengan maruah yang selah-olah dihinjak ke tanah. Aku mengerti perjuangan dan matlamat mereka adalah sama tapi pendekatan yang digunakan adalah sama sekali berbeza.

Menelaah biografi pemimpin-pemimpin yang digelar berhaluan kiri pada masa itu, simpatiku jatuh pada mereka. Hidup dalam buangan, atau hidup sekadar hidup tanpa ada sedikit pun penghargaan, aku lebih mengerti bahawasanya memang hidup ini sememangnya begitu. Ketidakadilan itu berada di mana-mana. Ia sungguh bergantung pada perspektif masing-masing.

Apapun, semuanya telah menjadi sejarah. Samada sejarah itu kita ambil dan jadikan pedoman, atau mengulangi kembali putaran roda yang sama.

p/s : Aku sungguh hairan, tidak masuk akal, rasa mahu berguling-guling dengan ketawa bercampur kemarahan kerana negaraku yang tercinta ini dipimpin oleh orang yang mengatakan DNA 10 tahun itu terlalu lama.

Baiklah aku katakan- walaupun aku tidak sempat jadi doktor perubatan sekalipun, tapi dalam subjek SPM ada dikatakan= Benda asas yang tidak pernah berubah dalam diri manusia adalah DNA. Kalau dinosour itu boleh lagi diukur tahun kewujudannya berdasarkan sedikit fosil gigi yang dijumpai, beribu tahun lamanya itu, apatah lagi nilainya 10 tahun?

Kalau begitu, cop jari dalam IC itu terlalu lama, harus diambil setiap satu tahun. Kerana ianya lama. Begitukah analoginya.

Dunia benar-benar akhir zaman. Aku berada di dunia yang berada di penghujungnya. Berada di bawah satu sistem yang sama sekali tidak masuk akal.
posted by Mirip at 10:24 AM

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home