Catatan Hidup Seorang Aku

Thursday, October 30, 2008

8(Part1)

"Panggil Hany, Jude,"

"Apa? Apadia?"

"Jude"

"Hai, hilang akal ke apa budak ni?"

"Amboi sedapnya mulut!"

"Dah tu kenapa tiba-tiba minta dipanggil Jude pulak,"

"Emm... nak jadi macam Mellisa Gilbert," senyum sekilas dan menyambung "macam.. macam Laura Ingalls," selamba anak hadis itu menutur.

"Hahahahha adoila lawak sungguh," budak lelaki itu juga sudah gelak-gelak sampai macam nak terguling-guling. Air mata dia dah keluar. Bukan menangis kerana kesedihan tapi kerana kata-kata anak gadis itu sungguh di luar jangkaannya.

Mereka sedang berada di batas tinggalan sawah padi yang mereka sendiri tidak tahu masih digunakan orang atau tidak. Yang mereka tahu pemandangan di sini sungguh indah. Ada tali air tempat mereka mandi manda, (sebenarnya tanpa pengetahuan ibu sang gadis).Petang ini, penjelajahan mereka merentasi jajahan itu membawa mereka ke sini. Shamsul baru sekali ini datang ke sini, dan menjadi satu keseronokan buat dirinya menjelajah kawasan orang. Dan bagi kanak-kanak yang seorang lagi itu, walaupun ini tempat dia dibesarkan, tapi dia tidak sampai lagi ke kawasan ini. Tapi hari ini,pengembaraan mereka dengan basikal itu menemukan mereka dengan pemandangan yang cantik ini.

Nun di hujung sana, ada pokok sederhana besar, menjadi tempat teduhan pada panas terik matahari. Burung-burung berkicau-kicauan.

"Bakpo tiba-tiba pula nak jadi orang putih?" Shamsul bertanya selepas ketawanya reda. Kakinya dijuntai-juntai pada tali air itu.Dia pun selalu lihat cerita Little House on the Prairie itu, dan dia pun tahu Laura itu salah satu watak utamanya.

"Sebab nak rumah macam dia, sebuah rumah di tengah ladang," jawapan polos.

"Lagi?"

"Emm tak de sebab tu je"

Ketawa dia pecah lagi.

"Sebab tu aje?"

"Iyee... macam best je kan rumah dia tu. Tenang. Ada ladang luas. Rumah sebiji je tengah alam, macam-macam lagilah."

"Dah kalau macam-macam kenapa tak cakap,"

"Ehhh rahsia, mana boleh bagitau."

"Eleh nak rahsia-rahsia konon. Dah tu sampai mintak panggil Jude tu apake hal? Tak suka dengan nama sendiri?"

"Ala, saje la suka-suka."

"Jude tu memang nama orang putih. HA-NI, tu kan sedap bunyinya tu."

"Ye ke sedap?"

"Nama tu melambangkan peribadi tau. Kalau nanti Hany tukar nama kepada Jude, nanti perangai pun dah sama dengan minah salleh tau. Mana la nak main tali air lagi, mana nak sembang kat tepi sawah ni lagi, mana nak main-main basikal ni."

"Hahahahha," Hany hanya tersenyum. Dia menyimpan ketawanya walaupun dia ingin ketawa puas-puas.

"Mesti nanti dah bergaya, dah cun, dan pandai melawa-lawa. Tak de la comot-comot macam sekarang ni," Shamsul memprovok.

"Wooitt, teruk sangat ke Hany ni?"

"Mesti nanti dah tak nak kawan dengan Abang Sham lagi," Shamsul pura-pura sedih.

Hany turun ke tali air. Disimbahnya air ke arah Shamsul.

"Ehhh mana aci ni. Basah la Abang Sham."

"Aci tak aci....Hany main-main ajelah tadi. Yang ambik serius sangat tu kenapa? Ingat Hany nak sangat ke jadi JUDE, jadi ANNABEL, jadi IDORA?"

Mereka sambung bermain diperhatikan kaki langit.
posted by Mirip at 12:24 PM

2 Comments:

semakin lama semakin ligat menulis.. baguih lah tu.. hihihik.. bakal novelis terkini.

3:21 PM  

Dalam kepala tak sempat nak dikeluarkan.Masa mencemburuiku.Huhuhu

4:28 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home