Catatan Hidup Seorang Aku

Friday, November 07, 2008

lembah 1

Hanany memandang jauh ke jendela di depannya. Kereta -kereta di bawah sana seperti kereta kereta mainan yang halus dan kecil, tak ubah seperti semut yang berbaris.

Ada sesuatu yang dia fikirkan. Rasanya kalau ikutkan hati mahu sahaja dia terjun dari tingkat 30 itu,supaya dia tidak perlu lagi fikirkan apa-apa lagi.

"Andainya aku pergi dulu sebelummu,
janganlah kau memencil diri"...

Bukan lagu yang didengarinya, tapi suara itu keluar dari corong telefon bimbitnya.

"blabla... dia kata mujur tak ada sungai, kalau ada sungai depan mata dah terjun dah."

"ohh ye ke, kesiannya."

"dia kata lagi.. Hari tu Kak Ja marah Tuhan. kak Ja tak sembahyang 2-3 hari. Sebab tak nak iman kuat," Gee bercerita. "Memang Kak Ja cerita sambil tak nangis pun."

G sambung " Kak Ja kata, orang yang rambut merah kuning tak sembahyang tak apa dapat suami baik, Kak Ja gini. Kak Ja dengar je azan, Kak Ja tutup telinga."

"Kenapa Kak Ja buat macam tu?"

"Yelah, sebab kalau kuat iman, Allah uji berat sampai tak mampu. Jadi iman tak kuat sangat ni,.. bla bla...kak Ja tak solat,"

"Satu hari tu, Kak Ja dengan sepupu kak Ja dah berhenti depan surau. Sepupu Kak Ja nak masuk, tapi Kak Ja tak nak. Kak Ja kata " kau masuklah, aku tak nak solat," sepupu Kak Ja kata "kalau kau tak nak solat, aku pun tak nak" Kak Ja sambung "la,..aku tak solat sebab aku dah bengong, ko pun nak jadi bengong jugak?"

Kak Ja cerita lagi pada G.

"Bila dengar azan Kak G tutup telinga. Tapi bila dengar azan, sampai menitik air mata.Nak sembahyang tapi hati rasa nak marah kat Tuhan," perlahan Kak Ja bercerita.

"Tapi... rupanya Kak Ja tak boleh macam tu. 2-3 malam Kak Ja sedar waktu malam pukul 3 pagi. Tak boleh tidur,kalau dah solat, mengaji Quran sebaris pun tak apa, mata pun ngantuk,"

"Mak saudara Kak Ja tegur Kak Ja. Katanya ni ujian Tuhan buatnya. Nak menguji imannya."

Syukur lah, Kak Ja kembali semula pada Kak Ja yang asal. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul.

Dalam fikiran Hanani terasa kesedihan yang memanjang begitu, dia tahu rupanya ada orang lain yang lebih hebat lagi ujian hidupnya. Yang kadangkala tidak terjangkau dek akal fikiran. Tak logik pun ada. Bermacam tak lagi.

Hanani mengemas-ngemas barang-barangnya dan ingin pulang segera.
posted by Mirip at 9:55 PM

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home